Automobilka Škoda Auto se po loňském rekordním roce, kdy prodala nejvíce aut v historii a dosáhla vůbec nejlepších hospodářských výsledků, připravuje na obtížné období. Podle informací HN největší české firmě v následujících letech hrozí prudký propad provozního zisku. Zatímco loni činil 1,6 miliardy eur, během následujících dvou let by mohl klesnout až na polovinu.

Vedení firmy tyto informace označovalo za spekulace. Před několika dny však do těchto "spekulací" nechtěně vstoupil norský automobilový závodník a člen týmu Škoda Motorsport Ole Christian Veiby − na svém Instagramu zveřejnil fotografii z neveřejného jednání firmy.

Veibymu nedošlo, že na fotografii mimo jiné zachytil tou dobou ještě utajovaného nástupce Škody Rapid a současně grafy ukazující právě očekávaný propad provozního zisku. Ještě ten samý týden Škoda s talentovaným závodníkem ukončila spolupráci.

Tento článek patří do placené sekce.

Pro vás jej odemknul někdo, kdo má předplatné.


Pokud budete předplatitelem, budete moci stejným způsobem odemykat placené články i pro své přátele.
A získáte i řadu dalších výhod.

Vedení společnosti následně HN sdělilo, že čísla na grafu představují pouze rizikovou variantu, se kterou firma musí pracovat. "Analýzy rizik patří ke standardnímu repertoáru nástrojů strategického řízení podniku," řekl HN mluvčí Škody Auto Zdeněk Štěpánek. Hrozba propadu provozního zisku je ale aktuálně největším tématem pro vedení společnosti, jež je podle zdroje HN ze Škody Auto pod silným tlakem mateřského koncernu Volkswagen. Ten požaduje, aby automobilka udržela zisky na úrovni okolo 1,5 miliardy eur. Z grafu, který zveřejnil zmíněný závodník, vyplývá, že letošní rok bude pro firmu ještě nadstandardní. Propad hrozí od následujícího roku, kritický bude především rok 2020.

1,6 miliardy

Škodě Auto v následujících letech hrozí propad provozního zisku.

Zatímco loni činil 1,6 miliardy eur, během následujících dvou let by mohl klesnout až na polovinu.

Vytáhnout čísla na požadovanou úroveň nebude jednoduché. Poptávka po autech je sice enormní, Škoda však naráží na kapacitu svých továren. Prodejci by zvládli ročně prodat zhruba o 180 tisíc aut více, než zvládne výrobce dodat na trh. Firma proto podle informací HN koncem listopadu plánuje zdražit auta pro své odběratele. Zatím nelze říci, jak to prodejci promítnou do konečných cen aut.

Byznys Škodě komplikuje hned několik věcí najednou. Od září nesmí prodávat vozy, pro které se jí nepodařilo získat potřebná razítka. Ta jsou nutná kvůli přísnějším pravidlům pro měření emisí. Během podzimu proto nebude schopná dodat zákazníkům desítky tisíc vozů. Auta z továrny dováží na pronajaté odstavné plochy. Firma věří, že se jí do konce listopadu podaří homologovat všechny modelové varianty. Přesto budou následující tři měsíce obtížné.

S podobným problémem se potýkají i další automobilky, které očekávají propad prodejů v posledním čtvrtletí. V srpnu proto narychlo registrovaly co nejvíce aut podle starých emisních podmínek, aby je mohly prodávat. "Kvůli méně příznivému kurzu a nasycenosti trhu se ale zřejmě nepodaří mnoho z těchto vozů vyvézt do EU," říká vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské firmě EY Petr Knap. To podle něj může vést i ke slevám těchto aut.

Pod silný tlak aktuálně dostává automobilky Evropská unie. Ta od roku 2020 zásadně omezí množství zplodin, které mohou auta vypouštět z výfuků. Automobilky budou muset srazit průměrné emise u vyrobených aut, v opačném případě budou platit miliardové pokuty. Do roku 2030 se navíc regulace ještě zpřísní.

Škodě nezbývá než ve velkém investovat do elektromobility. V průběhu pěti let to budou dvě miliardy eur, přes 50 miliard korun. Bude to znamenat do značné míry změnu způsobu výroby a velký krok do neznáma.

Automobilka původem z Mladé Boleslavi k tomu před časem dostala od VW úkol: má řídit expanzi do Indie, a to za celý koncern, který byl na tamním trhu dosud neúspěšný. Investice se mají vyšplhat zhruba na miliardu eur, přibližně 25 miliard korun.

Situaci firmě neulehčily ani odbory, které si letos prosadily pod hrozbou stávek zvýšení platů o 12 procent. Pro firmu, která zaměstnává více než 30 tisíc lidí, to představuje výrazné zvýšení nákladů. Peníze navíc stojí také komplikace ve výrobě − automobilka musí například vozit karoserie vozů Fabia lakovat do Německa. Odboráři navíc upozorňují, že hrozí přesun výroby modelu Superb do Německa. Právě z těchto vozů má přitom automobilka nejvyšší marže.

Související

Líbil se vám článek? Chcete víc takových článků?

Kupte si předplatné a můžete si je číst všechny. Navíc bez reklam a s možností sdílet přátelům.

Vyzkoušejte předplatné HN+
Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru