Od loňského jara musí obchody hlásit každou účtenku pomocí elektronické evidence tržeb. Mezi údaji zasílanými finančním úřadům ale schází informace o tom, jaké konkrétní zboží zákazník nakoupil. Tyto údaje už však obchody budou muset brzy začít státu poskytovat. Posílat je budou Českému statistickému úřadu, který s jejich pomocí přesněji určí inflaci.

Preciznější údaje o růstu cen jsou klíčové pro ministerstvo financí a především pro Českou národní banku. Ta podle nich rozhoduje například o úrokových sazbách, které určují cenu peněz v ekonomice.

"Na základě těchto informací si lze vytvořit přesnější názor na stav a vývoj ekonomiky," řekl mluvčí ministerstva financí Filip Běhal.

Pravomoc zjišťovat inflaci tímto způsobem dává jednotlivým členským státům vyhláška EU. Některé evropské země se už podle ní řídí. V Česku začne novinka platit od ledna a bude povinná pro každého prodejce, jehož statistici o údaje požádají.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

První vlna se bude týkat prodeje potravin v hypermarketech a supermarketech. Právě jídlo a nápoje jsou pro lidi druhým nejvyšším výdajem, hned po bydlení.

Statistický úřad nyní dolaďuje, kterých obchodů se povinnost posílat údaje o veškerém prodaném zboží bude týkat. "Rozhodovat bude velikost obchodu, tržeb a regionálního pokrytí," prohlásil místopředseda ČSÚ Jaroslav Sixta.

V následujících letech hodlá úřad postupně získávat údaje z účtenek také od dalších maloobchodníků. To bude nadále zpřesňovat údaje o tom, kolik stojí zboží a služby, které se významně podílejí na výdajích obyvatel. Půjde například o prodejny oděvů a nábytku nebo hobbymarkety.

Nyní se údaje o cenách zjišťují zastaralým způsobem: pracovníci statistického úřadu každý měsíc osobně navštěvují zhruba 8500 prodejen v zemi a potřebné údaje sbírají do dotazníku. To je však poměrně nepřesné, protože například krátkodobé slevové akce úředníci zaznamenají jen nahodile.

"Při klasickém zjišťování inflace, jak ho dnes Český statistický úřad provozuje, nelze například zjistit průměrné ceny, tedy očistit výsledek od slevové akce, nebo rychleji a lépe zachycovat změnu spotřebitelských preferencí," míní Miroslav Diro, mluvčí Hospodářské komory.

Moderní způsob získávání informací o cenách by navíc neměl obchodníkům přinést další byrokracii a náklady. Na rozdíl od EET, kdy si museli pořídit e-pokladny a připojit je k serverům ministerstva financí, postačí údaje z účtenek posílat statistickému úřadu jednou až dvakrát za měsíc.

"Nepředstavuje to tedy nároky na nějaký nový software," prohlásil Jiří Mareček, mluvčí společnosti Ahold, která v Česku provozuje 328 prodejen řetězce Albert.

Právě Ahold se letos na jaře se statistickým úřadem domluvil, že mu bude v dobrovolném zkušebním provozu údaje z pokladen posílat.

Zatímco u elektronické evidence tržeb se obchodníci obávali dodatečných investic, v případě posílání účtenek statistikům může jít spíš o citlivost poskytovaných údajů: finančním úřadům dávají jen údaje o tržbách, nyní to ale budou velmi detailní informace o každém nákupu. Z těchto "velkých dat" se dají vyčíst nákupní zvyklosti českých zákazníků, a pro firmy jsou proto velmi cenná.

"Samozřejmě na začátku byla obava, protože ta data jsou poměrně citlivá," řekl HN mluvčí Aholdu Mareček. "Tím, že se ale jedná o státní instituci, která má renomé, jsme se poměrně rychle domluvili," doplnil.