Počátkem srpna vzbudila v Brandýse nad Labem − Staré Boleslavi neobvyklý rozruch tramvaj, která se objevila na tamním Mariánském náměstí. Tramvajovou trať sice do dvacetitisícového dvojměstí na východ od Prahy plánoval již před sto dvaceti lety postavit František Křižík, ale zůstalo jen u plánů − trať z Masarykova nádraží skončila ve Vysočanech.

Nyní se tramvajové spojení s hlavním městem stává stěžejním tématem nastávajících komunálních voleb. A to v době, kdy několik špatně zkoordinovaných oprav silnic částečně odřízlo dvojměstí od metropole. Oprášit se ji rozhodla jedna z nejvýraznějších postav tuzemského internetu Patrick Zandl, který vyřazenou tramvaj koupil za 90 tisíc korun, nechal ji dovézt a umístit v proluce proti radnici.

"Američané létají na Měsíc, my bychom mohli dojet do Prahy tramvají," říká čtyřiačtyřicetiletý muž, jenž na jaře vstoupil do pirátské strany a v jejím dresu − a na společné kandidátce se STAN − se chystá dobýt brandýskou radnici, kterou řídí exministr obrany a generál Vlastimil Picek (Podpora občanů).

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek
Patrick Zandl (44)

◼ Jeden z nejznámějších mužů českého internetu, v roce 1994 zakládal server Mobil.cz, který později prodal. Dělal i šéfredaktora serveru Lupa.cz. Zabývá se například digitální bezpečností. Kromě toho, že je specialista na IT technologie, napsal i řadu knih – jak odborných, tak beletrii. Má podíly v řadě firem, nyní pracuje pro správce národní domény CZ.NIC, kde má na starosti právě digitální bezpečnost.

Protest proti Babišovi

◼ Loni na jaře si šéf ANO Andrej Babiš v reakci na své odvolání z funkce ministra financí zadal inzerát, kde má přelepená ústa a obří nápis "Proč". Zandl kontroval inzerátem s nápisem "Proto", kde vysvětlil i důvody. Na rozdíl od Babiše po něm ale Mafra žádala ceníkovou cenu 900 tisíc korun. Nakonec jej rozšířil jen přes sociální sítě.

Sbírka pro prvňáčky

◼ Po nenávistných útocích na teplické prvňáčky tmavé pleti prostřednictvím Facebooku loni v listopadu Zandl zřídil v jejich prospěch sbírku, při níž se vybralo 600 tisíc korun. Začal jej vzápětí vyšetřovat finanční úřad, že sbírku nenahlásil, a tak by měl dary řádně zdanit.

Zandl politiku sice často komentoval a nepřímo tak do ní vstupoval, ale ještě donedávna tvrdil, že se ji aktivně dělat nechystá. "Vždycky jsem si říkal, že politika není můj šálek kávy, ale zjišťuji, že se před ní nedá utéct," konstatuje. Jít do politiky jej prý přiměl současný prezident. "Odborná debata a úroveň, jak on ji nastoluje, to mi nejde přes srdce," říká.

Piráti prý byli celkem přirozená volba, a to nejen proto, že jsou považováni za stranu "ajťáků" a již s nimi delší dobu spolupracuje při přípravě zákonů týkajících se digitálních technologií. O své volbě se přitom ještě svérázně ujistil. "Obcházel jsem jednotlivé strany a snažil se dívat, jak pracují a fungují. Zjistil jsem, že i když předseda pirátů Ivan Bartoš říká, že jsou strašně chaotičtí, jsou metodičtí stejně jako já. Jako ajťáci si vezmou úkol, rozeberou na detaily a řeší ho," popisuje.

Brandýs vypadá jako bohaté město prakticky bez dluhů − na účtech radnice je skoro tři sta milionů korun. Podle Zandla mu ale chybí koncepční práce. "Největší dluh je v přípravě projektů, plánů, proto je plná kasa," říká Zandl a vypočítává, že kromě opravených silnic chybí například dvě školky, škola či sportovní hala.

"Ty peníze máme záměrně, je to finanční polštář, který jsme připravili pro stavbu sportovní haly," reaguje Picek s tím, že ani pirátské téma tramvaje do Prahy není originální. "Já o tom již v roce 2017 jednal s projektanty, máme i studii, je to všechno jen velký humbuk pirátů," říká Picek.

"Jen se o tom mluví, je třeba věci posouvat," oponuje Zandl.

A jak dlouho tramvaj naproti radnici bude stát? "Pokud uspějeme ve volbách, chceme, aby tu zůstala jako viditelný závazek, že na tom pracujeme," říká. Celé dobrodružství se stěhováním tramvaje podle něj dobře prověřilo pirátský tým. "Když v tom hustém provozu musíte zastavit dopravu, aby se vytočil kamion a během deseti minut musí být složená dvacetitunová tramvaj, dobře poznáte, jak lidi pracují pod tlakem," pochvaluje si.