Díky informacím, které si jednotlivé vozy posílají, mohou řidiči včas zareagovat na varování systému, bezpečně zvládnout nečekanou situaci, a zabránit tak případné nehodě. Kooperativní systémy bývají obecně označovány také jako V2X, přičemž pokud jde o přenos informací mezi vozidly, jde o V2V, případně C2C (Vehicle-to-Vehicle, Car-to-Car). Naopak přenos mezi vozidlem a infrastrukturou nese označení V2I, případně C2I (Vehicle-to-Infrastructure, Car-to-Infrastructure).

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Přínos kooperativních systémů v dopravě

Kooperativní systémy ITS poskytnou řidičům informace o aktuální situaci v silničním provozu, přispějí k dopravní předvídavosti řidičů a významně přispějí k plynulosti silničního provozu i ke snížení počtu nehod, zejména těch závažných. Včasné obdržení přesné informace je naprosto základní k tomu, aby řidič pohotově vnímal situaci v silničním provozu a soustředil se na možný problém, například na vyhnutí se náhlé překážce.

Ucelenému přehledu o situaci v silničním provozu pomohou systémy C-ITS informacemi o možných nebezpečích souvisejících s různými povětrnostními podmínkami. Nesporným přínosem systémů C-ITS bude také varování řidičů o překážkách při jízdě za snížené viditelnosti (mlha, sněžení, hustý déšť apod.), tedy například varování o dopravní nehodě, o koloně před řidičem či o pomalu jedoucím vozidle údržby se světelným vozíkem.

Jedna z významných položek provozních nákladů vozidla představuje spotřeba pohonných hmot. Tato položka je jednou z mála, kterou může řidič svou jízdou ovlivnit. Díky zlepšené informovanosti o dopravní situaci prostřednictvím C-ITS je možné jezdit se silničním vozidlem hospodárněji, snížit kongesce a exhalace a plynulejší jízdou zkrátit jízdní doby. Mezi přínosy patří rovněž zvýšení kapacity silniční sítě a především zvýšení bezpečnosti všech účastníků silničního provozu. Dále pak dopravní řídicí a informační centra obdrží díky C-ITS přesné a ucelené informace o aktuální dopravní situaci přímo z vozidel a díky tomu je možné efektivně a rychle řídit provoz.

Princip C-ITS

Kooperativní systémy ITS jsou založeny na distribuci informací mezi účastníky silničního provozu vybavené příslušným zařízením. Tyto systémy umožní automobilům komunikovat mezi sebou i se zařízeními umístěnými na silniční infrastruktuře. Uplatnění kooperativních systémů v praxi je například v takzvané preferenci vozidel. Některá vozidla si zasluhují vyšší pozornost, například vozidla integrovaného záchranného systému. Systém preference vozidel komunikuje se zařízeními na silniční infrastruktuře s cílem zajistit pro tato vozidla přednost na křižovatkách, a umožnit tak jejich plynulejší a bezpečnější jízdu.

Pro minimalizaci dopadů provozu automobilové dopravy se v současné době v českých, moravských a slezských městech běžně využívá preference vozidel MHD prostřednictvím světelného signalizačního zařízení. Podle místních podmínek se nyní využívá celá řada technologií (videodetekce, radiodetekce, indukční smyčky, trolejové kontakty, GPS aj.).

Jiným příkladem, s důrazem na zvýšení bezpečnosti, je varování vozidel před hrozící kolizí na městských křižovatkách. To v současnosti využívané systémy preference vozidel MHD neumožňují. Pro snížení pravděpodobnosti nehod mohou být vydávána varování řidičům vozidel, která zahýbají vpravo nebo vlevo, pokud se do příslušného místa blíží vozidlo z jiného směru.

Využití C-ITS lze demonstrovat na situaci, při které vozidlo projede například olejovou skvrnou. Díky senzorům automobil vyhodnotí situaci a varuje další vozidla za sebou. Ostatní řidiči tedy obdrží informaci na displeji palubního počítače nebo navigace, že se mají připravit mimořádnou situaci. Pokud na silnici probíhají stavební práce, řidiči se již s předstihem mohou dozvědět o případném zúžení jízdního pruhu nebo uzávěře z vysílačů umístěných podél pozemní komunikace.

V obou případech (V2V a V2I) se primárně počítá s komunikací založené na technologii wi-fi (5,9 GHz, 802.11p) a sekundárně se bude využívat komunikace 3G/4G. Na dané frekvenci lze na velmi krátkou vzdálenost přenést relativně velké množství dat.

C-ITS

Kooperativní systémy obecně označované také jako V2X, v rámci komunikace mezi vozidly V2V a mezi vozidlem a infrastrukturou V2I.

Evropské iniciativy v oblasti C-ITS

Zajištění inteligentní mobility překračující hranice států bez technických překážek a aktivity vedoucí k tomuto cíli pokládají základ pro tvorbu celoevropského využívání kooperativních systémů. Výzvou je integrování jednotlivých technologií do jedné jednotky s cílem zabezpečit přeshraniční spolupráci pro poskytování služeb takovým způsobem, aby byly použitelné jednotlivými uživateli bez ohledu na stát, ve kterém právě cestují. Evropská unie rozvoj kooperativních systémů silně podporuje především pro očekávané přínosy v oblasti zvýšení bezpečnosti. Technologie pro kooperativní systémy byly vyvinuty v rámci evropských výzkumných a vědeckých projektů (Watch-Over, COMeSAFETY, CVIS, SAFESPOT, COOPERS...) a byly ověřeny v podobě pilotních testů po celé Evropě. Automobiloví výrobci pracují na dohodě, že budou vozidla vybavovat nezbytnou palubní jednotkou, a někteří správci silničních sítí již jednají o tom, jak kooperativní systémy rozšiřovat. Většina potřebné a vhodné technologie pro kooperativní systémy je již standardizována na úrovni CEN, ETSI či ISO.

Ministři dopravy Nizozemska, Německa a Rakouska podepsali memorandum o porozumění a spolupráci v oblasti rozvoje kooperativních ITS systémů, a to vybudováním mezinárodního ITS koridoru spojujícího města Rotterdam, Frankfurt nad Mohanem a Vídeň. Tento koridor je postupně vybavován ITS jednotkami na dopravní infrastruktuře podél celého koridoru. Na ITS koridorech budou poskytovány minimálně dvě ITS služby:

- Varování o práci na dálnici (zahrnující sledování pohybu vozidel údržby/informačních vozíků na pozemních komunikacích pomocí systémů GNSS, předávání jejich polohy do sledovacího systému (umístěného na příslušném SSÚD) pomocí 3G/4G technologie a současně informující přímo vozidla, která se blíží k místu pohybu vozidel údržby či umístění informačních vozíků, pomocí 5,9 GHz (802.11p).

- Data z vozidel - "Probe" data (vozidla údržby i ostatní ITS jednotkami vybavená vozidla posílají své informace o rychlosti, směru pohybu, akcelerace či decelerace nebo o povětrnostních podmínkách do ITS jednotek umístěných na dopravní infrastruktuře pomocí 5,9 GHz a ty je dále předávají do řídicího/informačního centra, popřípadě mohou s těmito centry komunikovat přímo pomocí 3G/4G služeb. Tyto informace jsou následně využity pro informování dalších řidičů nebo pro přímě ovlivňování dopravního proudu, a tím i zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy.

Zapojení ČR do oblasti C-ITS Projekt BaSIC

V roce 2013 na silničním okruhu kolem Prahy probíhalo testování systému komunikace mezi vozidly a zařízením na silniční síti v rámci projektu BaSIC, zadaného ministerstvem dopravy a financovaného Technologickou agenturou ČR. Na projektu spolupracovali experti z Fakulty dopravní ČVUT v Praze, společnosti INTENS Corporation s. r. o. a Ředitelství silnic a dálnic ČR. Testováno bylo zobrazování aktuálních informací ze zařízení pro provozní informace a z portálů liniového řízení přímo do vozidla. Auto má navíc jen anténu a speciální řídicí jednotku. Systém spolupracuje s datovými podklady navigačního systému, přesně tak lokalizuje místo problému. Dalším krokem je integrace s dalšími systémy - například eCall. Aby byl ovšem systém přínosný, je zapotřebí alespoň 10% penetrace vozidel, nicméně zásadní přínosy bude možné sledovat až při nasazení 30 % vozidel vybavených systémy C-ITS.

Projekt C-ROADS Czech Republic

"C-ROADS Czech Republic" je projekt úzce spojený s mezinárodní iniciativou C-ROADS, jež byla výsledkem společné aktivity států ČR, Rakouska a Německa, zvláště spolkové země Dolní Sasko. Projekt si klade si za cíl harmonizaci a spolupráci při zavádění systémů C-ITS ve státech střední Evropy. Projekt je spolufinancován z Nástroje pro propojení Evropy (CEF Transport) z víceletého pracovního programu Evropské unie. Koordinátorem projektu je Ministerstvo dopravy České republiky. Partnery projektu jsou ŘSD ČR, SŽDC, AŽD Praha, ČVUT v Praze Fakulta dopravní, Brněnské komunikace, O2 Czech Republic, T-Mobile Czech Republic. a INTENS Corporation. Dále se na projektu bude podílet Vodafone Czech Republic, a to v rámci konzultací technického řešení.