Revoluce jménem Ford Focus

* Jestliže se Ford Escort v posledních letech prezentoval hodně nejistou stylistickou koncepcí a stálými změnami, které nemusely být vždy ku prospěchu věci, jeho následovník focus už přichází se zcela osobitým charakterem.
Jeho odvážně navržené tvary s elegantními křivkami a výraznými hranami přinášejí do této automobilové třídy zcela novou tvář. Přitom focus v žádném případě nepředstavuje showautomobil, u něhož by se vše podřizovalo vnějším formám na úkor obsahu. Revoluční na focusu je totiž také odklon od časté praktiky dát vozu pouze takovou techniku, která je vyloženě nezbytná.
Vše začíná od "páteře" konstrukce každého nového vozu, kterou je jeho rozvor náprav. Focus s hodnotou 2,61 m se tak dostává do čela své třídy. To se samozřejmě projevuje na velkorysém prostoru, kde i cestující na zadních sedadlech mají relativně dost místa pro kolena, ale také nad hlavou. Designéři při vytváření karosérie zvýšili střechu až na nezvyklých 1,5 m, což bylo důležité pro získání odpovídajících proporcí vozu, na druhé straně se tak naskytla jedinečná příležitost posunout výš i sedadla. Právě vyšší posez přináší řidiči v provozu obzvláště dobrý pocit.
Také v nabídce pohonných jednotek přichází focus jenom s lahůdkami. Všechny čtyři zážehové čtyřválce patří do vypiplané rodiny Zetec používající šestnáctiventilovou techniku (1,4 l - 55 kW, 1,6 l - 74 kW, 1,8 l - 85 kW, 2,0 - 96 kW), na vysoké technické úrovni je také mimořádně hospodárný 1,8 l vznětový čtyřválec TDi (66 kW) s přímým vstřikem nafty a s přeplňováním turbodmychadlem. Všechny motory již nyní splňují nejen ekologickou normu Euro 3 platnou až od roku 2000, ale i další Euro 4 vyžadovanou v roce 2005. Řada automobilek bude mít právě tady velké potíže.
Vůbec nejvýše bych si ale u focusu dovolil hodnotit jeho podvozek. Určitě se vyplatilo sáhnout po náročnější konstrukci zadní nápravy řešené jako víceprvková v poněkud nezvyklém uspořádání. Podařilo se totiž efektivně skloubit cestovní komfort s pozoruhodnými jízdními vlastnostmi, které přinášejí nejen radost z jízdy, ale podílejí se i na vyšší úrovni aktivní bezpečnosti. Za nejpozitivnější považuji chování focusu v zatáčkách projížděných rychlostí, kdy se již výrazně musí projevit nedotáčivost. Stačí ubrat plyn a vůz se vydává na dráhu udávanou natočením kol bez jakékoliv korekce volantem. Vlastnost je to k nezaplacení.
Může se stát, že pro některé konzervativněji vychované příznivce značky Ford jsou nové tvary focusu určitým kulturním šokem a budou se s ním muset vyrovnat, pro automobilisty sympatizující s jinou značkou se tak otevírají nové prostory prezentované odvahou k modernější a k náročnější technice.

Pavel Biskup