Držitel - provozovatel - vlastník?

Právní předpisy, které se týkají provozu automobilu, jsou v některém ohledu dosti bizarní. Jestliže si občan pořídí motorový dopravní prostředek, seznámí se brzy s několika právními pojmy.
Stane se totiž provozovatelem vozidla a z toho titulu mu pravidla silničního provozu uloží různé povinnosti. Avšak pojem provozovatel není nikde přesně definován. Před zákonem tedy vlastně nevíme, kdo se za ním skrývá.
Jen z poznámky v pravidlech zjistíme, že provozovatelem je ten, kdo má právní a faktickou moc nad vozidlem.
Naopak o držiteli motorového vozidla se poměrně přesně dozvíme, že to je osoba, která je zapsána v evidenci dopravního inspektorátu.
Což ovšem znamená, že to nemusí být ani vlastník automobilu, ani jeho řidič, a dokonce ani jeho provozovatel. Guláš pojmů tím není ještě zdaleka dovršen.
Jediné skutečně přesné označení najdeme pro vlastníka. Ten je oprávněn předmět svého vlastnictví držet, užívat a nakládat s ním. Leč v předpisech týkajících se provozu automobilu se tento pojem nevyskytuje, takže vlastník motorového vozidla tudíž nemá ani žádné povinnosti.
Ty za něj zřejmě supluje držitel, jehož si vymyslel zákonodárce v dávnověku naší motorové dopravy, když vytvořil zákon č. 81/1935 Sb. a výslovně uvedl, že toto "držitelství" nemá nic společného s občanskoprávní držbou (tedy vlastnictvím).
Ani šedesátileté fungování tohoto zákona však neozřejmilo, jakou "držbu" měl zákon na mysli, a tak dodnes dopravní inspektoráty evidují "držitele motorového vozidla", kterého nikdo nezná ani nepotřebuje.
A dopravní vyhláška ukládá povinnosti provozovateli motorového vozidla, jehož nikdo přesně nedefinoval.