Na český a slovenský filmový trh vstoupila nová distribuční společnost Sunfilm. Podle slov její ředitelky Zuzany Dražilové společnost vznikla s cílem přinést českým a slovenským divákům více hodnotných, umělecky pozoruhodných titulů hraných i dokumentárních. Jde tedy o snahu vytvořit jistou protiváhu holywoodské produkci, která na trhu dominuje.

Sunfilm chce spolupracovat s českými a slovenskými producenty a filmovými školami. V tuto chvíli však navázal kontakty s co nejširším okruhem zahraničních distribučních a produkčních firem. Jsou to především takové, které neměly dosud možnost prosadit se na českém a slovenském trhu a přitom mohou nabídnout kvalitní tvorbu. Nejedná se však jen o tzv. nezávislé produkce, ale o všechny, které nechápou film pouze jako zábavu.

V současné době Sunfilm uzavřel smlouvy na práva k filmům společností Film Four, The Sales Companny, J&M Entertainment a Beyond Films z Velké Británie, s německou Bavarií, s President Films a TF1 International z Francie, s Adriana Chiesa Enterprises z Itálie. Podpora evropskému filmu je v dramaturgii společnosti významná, nicméně její záběr je širší. Smlouvy uzavřela s americkými společnostmi Good Machine, Miramax, Trimark a Trident Releasing a s kanadskou Produkctions.

Do budoucnosti Sunfilm plánuje dovoz filmů i ze zemí kulturně vzdálenějších, jako je například Austrálie, asijské a jihoamerické země. Svůj prostor v dramaturgii by měla dostat i díla východoevropských kinematografií, která z našich kin téměř zmizela, přestože často nabízí zajímavé výpovědi o této přelomové době. Zvláštní součástí nabídky budou filmy určené dětským divákům, tvorba krátkometrážní a studentské snímky posluchačů FAMU a Zlínské filmové školy.

Společnost Sunfilm má v úmyslu spolupracovat se všemi festivaly na území Čech a Slovenska. Týká se to především Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, Febiofestu, Dnů evropského filmu, festivalu nezávislého filmu Prague Indies, Zlínského filmového festivalu pro děti a mládež, Projektu 100 a Letní filmové školy.

"Naším cílem je přinášet kvalitu," říká Zuzana Dražilová. "Jde nám o výchovu diváka, především mladší a nejmladší generace. Rozhodně nechceme zapomínat na dětské publikum, přestože uvádění dětských filmů je vzhledem k nákladům na dabing a nižšímu vstupnému vlastně nejproblematičtější. V tomto případě budeme muset hledat podporu ze strany státních institucí. Mám-li mluvit o dramaturgickém výběru našich titulů, soustřeďujeme se na témata, která se týkají vážnějších mezilidských a společenských otázek a problémů, ať již v komickém, satirickém či vážnějším tónu. Každý náš film by měl přinést myšlenkové obohacení, potěšení a pousmání. Velmi nás také zajímají sociální témata. Část našich filmů bude věnována výraznému spojení s hudbou."

Na otázku, jak vidí místo Sunfilmu na filmovém trhu vzhledem k existenci CinemArtu, který tady s podobným záměrem působí již několik let, Zuzana Dražilová odpovídá: "V žádném případě nechceme vstupovat do konkurence. Naopak. Počítáme se vzájemnou spoluprácí a chceme činnost CinemArtu doplňovat. Rozdíl mezi námi je v tom, že Sunfilm se pouští i do videodistribuce."

Snímky, s nimiž Sunfilm přichází, by neměla mít na programu pouze tzv. "art kina", tedy kina specializující se na uvádění výhradně umělecky hodnotných titulů, ale pracovníci společnosti předpokládají, že se svými tituly proniknou i do široké distribuce. "Míříme na Václavák," říkají. Zatím mají smlouvy se stopadesáti kiny. Počítají také s tím, že premiéry jejich filmů se stanou skutečně kulturními a společenskými událostmi. Jejich snahou je, aby se premiér pravidelně účastnili tvůrci a producenti filmů, a to jak domácí, tak i zahraniční.

Ambiciózní projekt společnosti Sunfilm bude vyžadovat nemalé prostředky. Na otázku, jak je zajištěno jeho finanční krytí, Zuzana Dražilová odpovídá: "Máme vlastní finanční zdroje. S příspěvkem sponzorů počítáme pouze na jednotlivé projekty. V případě evropských titulů pak s příspěvkem Eurimage. Předpokládáme také spolupráci s některými nadacemi a zastupitelskými úřady."

Sunfilm sází na to, že poptávka po kvalitních filmech v kinech i na videu se zvyšuje především díky zájmu mladých lidí, které začíná nudit stereotypní hollywoodská produkce. Práva, která společnost na jednotlivé tituly kupuje, se snaží získat jak pro kinodistribuci, tak pro videodistribuci a pro televizi. Jsou však snímky, k nimž má práva pouze pro videodistribuci. A tou také Sunfilm zahájil v tomto měsíci svou činnost. Uvedl na trh čtyři snímky. Dva rodinné filmy: Můj kamarád Tim z holandské produkce a Pulec a velryba z produkce kanadské. Dalším titulem je úspěšná italská komedie Tři muži a noha. Nabídku předvánočních titulů završuje koncert José Carrerase, který je prvním ze série koncertů nejpopulárnějších italských interpretů vážné hudby - Koncertů pro druhé tisíciletí.

Uvedení společnosti na filmový distribuční trh v České republice bude 7. ledna příštího roku v kině U hradeb, kde bude mít premiéru holandský snímek Charakter, letošní držitel Oscara za nejlepší neanglicky mluvený film. O týden později bude mít ve stejném kině premiéru další holandský snímek, Antonia. Jenom v prvním pololetí příštího roku uvede Sunfilm do distribuce osmnáct titulů.