Program Dnů evropského filmu se neřídí striktně danými pravidly. Není sestavován výhradně z nejnovější produkce - letošní ročník například kromě filmů z loňských kolekcí, nabídne díla dva i tři roky stará. Ani se nezaměřuje jen na slavná jména: Někteří režiséři letošních příspěvků jsou pro nás pojem, jiní jsou naprosto neznámí debutanti. Pestrá je paleta žánrů i témat: Komedie se střídají s psychologickými dramaty, historické snímky s obrazem žhavé současnosti.

Jediné, co všechny ty filmy spojuje, je fakt, že drtivá většina z nich je u nás uváděna poprvé a že každý z nich může divákovi nabídnout osobitý filmařský rukopis, osobitý pohled na svět. Na produkci letošní filmové nabídky se kromě patnácti členských států EU podílely i Brazílie, Bulharsko, Česká republika, Norsko a Švýcarsko. Přesně polovinu z připravených snímků tvoří koprodukce.

Jedna z nich letošní přehlídku také zahájí, bude to Hodina tanga, britsko- francouzsko-německá koprodukce režisérky Sally Potterová, která tu také hraje - de facto sebe samu. Shodou okolností první ročník Dnů evropského filmu zahajoval jiný její snímek, Orlando.

Cesta na počátek světa od nestora evropského filmu, devětaosmdesátiletého portugalského režiséra Manoela de Oliveira, nabídne poslední roli Marcella Mastroianiho. Romantická komedie Ve fotbalovém kotli vznikla podle úspěšné autobiografie Nicka Horbyho. Carlos Saura ve svém Flamengu znovu našel inspiraci v tradičních španělských rytmech. Lovci se předvedou jako nejpopulárnější švédský film poslední doby.

Chybět nebude ani letošní držitel Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film, nizozemský snímek Charakter režiséra Mike van Diema. Prestižními cenami jsou ostatně ověnčeny i další snímky - francouzský Kapitán Conan (režie: Bertrand Tavernier) a prvotina německého režiséra Thomase Jahna Klepání na nebeskou bránu, za niž představitel hlavní role Til Schweiger získal cenu v Moskvě i při udílení Deuscher Filmpreis. A tak by bylo možné procházet celou nabídkou Dnů...

Tradičně v ní nebudou chybět ani snímky českých režisérů. V hlavním programu to jsou Zelenkovi Knoflíkáři, ocenění Českým lvem, a poněkud nedoceněná Vojnárova Cesta pustým lesem.

Šíře bude domácí kinematografie zastoupena v programu krátkometrážní tvorby, kde se jedná o čtyři tituly. Půjde o nejnovější snímek animátorky Michaely Pavlátové a dokumentaristy Pavla Kouteckého s názvem ...až na věky, který kombinuje techniky obou tvůrců, dále Tři variace na piccasovské téma režiséra Šimona Koudely, snímek Ondřeje Pechy Poslední nosorožec a Koutského Kavárnu.

Přehlídka se během pěti let stala již stálici v kulturní nabídce Prahy i Brna. Svědčí o tom stále se zvyšující návštěvnost, což je zároveň důkazem, že diváci chtějí poznat tvorbu evropských režisérů. Zatímco v roce 1994 festival navštívilo šest tisíc lidí, loni na projekce přišlo již 22 tisíc návštěvníků. Z programu uplynulých čtyř ročníků se v české distribuci objevilo však jen devět titulů.

Projekce řady filmů doprovodí diskuse diváků s jejich tvůrci. Podle Evy Kačerové z festivalového sekretariátu přislíbilo účast přes 20 zahraničních filmařů, s nimiž budou moci diváci po projekcích diskutovat. Mnozí z nich se 20. dubna v sále Italského institutu zúčastní besedy u kulatého stolu, věnované problémům financování evropského filmu a roli různých institucí a médií v tomto procesu.

Po loňském úspěchu "filmového maratónu" se v něm bude pokračovat i letos. Publikum v pražském kině Lucerna uvidí od pozdních večerních hodin soboty 18. dubna do nedělního rána tři filmy najednou za jednotnou cenu sto korun. Vstupné na ostatní projekce je jednotné - šedesát korun.

V atraktivní nabídce tradiční přehlídky kinematografií ze zemí Evropské unie nebude chybět ani letošní držitel Oscara v kategorii nejlepší zahraniční film, nizozemský snímek Charakter režiséra Mike van Diema.