Na počátku týdne byly v losangelském Pavilónu Dorothy znovu předány ceny americké Akademie filmových umění a věd. Stalo se tak v historii již po sedmdesáté. Ale teprve podruhé si některý z filmů odnesl rekordní počet zlatých sošek nahého muže s mečem - jedenáct. Po legendárním Ben Hurovi (1959) toho dosáhl finančně nejúspěšnější snímek v dějinách kinematografie, který celosvětově utržil již miliardu dolarů - Titanic režiséra Jamese Camerona a hollywoodských společností Paramount a 20th Century Fox. 

Se soškou Oscara v ruce se James Cameron neudržel: "I'am the king of the world - Jsem král světa)," vybuchl nadšením. Tento výrok mu v Hollywoodu asi nezíská více přátel; v této továrně na sny však platí jen jedno jediné - úspěch. Už před vítězným tažením Titaniku patřil Cameron k nejvýznamnějším americkým filmovým tvůrcům.

Oscarový triumf mu ale během natáčení nikdo neprorokoval. Po Terminátoru a Propasti totiž Cameron (43) platil za specialistu na akce, napětí a vynalézavé speciální efekty. Oscary zatím dostával jen v technických kategoriích.

"Lidé mi prostě nevěřili, když jsem jim říkal, že Titanic bude především film o lásce," řekl Cameron pro agenturu DPA. "Během natáčení kolovalo tolik zlých pověstí, všechno bylo velmi obtížné - prostě noční můra." A protože mu studio dělalo problémy kvůli neustále se zvyšujícím nákladům na jeho film, vzdal se tento perfekcionista, pro kterého byl pohled na pravý vrak Titaniku z ponorky "náboženským zážitkem", dokonce svého honoráře.

V čem tkví tajemství jeho úspěchu? "Když chce člověk ukázat něco jedinečného, musí žádat jedinečnost od sebe i od všech svých spolupracovníků," říká otec rodiny, který díky své vytáhlé postavě a krátkým šedým vlasům vypadá spíše jako učitel matematiky, nebýt ovšem fanatické jiskry v jeho hnědých očích. Jedni mu spílají do "monster", jiní ho uctívají jako "boha". A při natáčení Titaniku nosili členové filmového štábu trička s nápisem: Už jsem jeden Cameronův film přežil.

Titaniku se ovšem nepodařilo získat všechny ceny v pěti nejprestižnějších kategoriích. Oscary za hlavní role si odnesli protagonisté romantické komedie Lepší už to nebude Helen Huntová a Jack Nicholson.

Čestného Oscara za celoživotní dílo získal třiasedmdesátiletý choreograf a režisér nezapomenutelných muzikálů Stanley Donen. Při slavnostním udílení se ukázal jako mistr zábavy, když zastepoval a zazpíval. Dodnes mnoho lidí považuje jeho Zpívání v dešti za nejlepší filmový muzikál.

Česká republika tentokrát v soutěži žádné želízko neměla, na oscarové scéně přece zazněla čeština. Zlatého Oscara si odnesl za krátkometrážní (čtyřminutový) animovaný film Geri's Game český loutkař Jan Pinkava (34), který od svých šesti let žije v zahraničí. "Mami, to máš k narozeninám," vzkázal česky do Prahy.

Časopis Time v lednu ve svém internetovém vydání napsal, že Jan Pinkava využívá mocných nástrojů nového softwaru, aby figurkám dodal kůži a obličejový výraz. Zvýšení realismu umožňuje simulace fyzikální podoby látky, která se ve filmu krčí a skládá podle každého Geriho pohybu. "Šaty jsou opravdu těžké," přiznal Pinkava v nedávném rozhovoru. Na vítězném snímku pracoval dva roky.

Geri's Game se zřejmě do kin nedostane, ale Pinkava hodlá novou techniku využít ve dvou dalších celovečerních filmech. Jeden (Bug's Life) má být hotov již na podzim.

Převzít zlatou sošku Oscara a přitisknout si ji na hruď není pro filmového umělce jen chvilkou štěstí a pocitu dosažené mety. Zlatý Oscar neznamená jen slávu, ale především peníze. Herci a herečky často mohou po svém ověnčení Oscarem žádat na honorářích až desetkrát více. List The Wall Street Journal přinesl koncem minulého týdne odhady příštích honorářů hvězd, které se zatím honosí nominací, ale od pondělí už mohou být nositeli Oscarů za rok 1997.

Vyšel přitom ze zdrojů filmového průmyslu. Tak například Matt Damon, nominovaný za nejlepší mužskou roli ve filmu Good Will Hunting, za niž dostal honorář 300 tisíc dolarů, si příště může říci již o tři milióny dolarů. Kdyby býval dostal Oscara, pak o šest miliónů. Jiným však prý už Oscar nepomůže. Jack Nicholson si již počítá za jeden film 15 miliónů dolarů a víc dostat nemůže.

Pro režiséra Titaniku Jamese Camerona, který se vzdal honoráře za režii filmu, ale dostal sedmimístnou částku za scénář, Oscar znamená mnoho. "Poděkování" od studií Paramount a 20th Century Fox se odhaduje na sumu ve výši 25 až 50 miliónů dolarů.

Oscarová tradice sahá do roku 1929 a měla skromné začátky. První večer v hollywoodském hotelu Roosevelt měl filmovému průmyslu trochu pomoci. Dnes akce stačí bohatě na celoroční financování neziskové Akademie filmového umění a věd a dokáže ještě zdvojnásobit kasovní příjmy vítězných snímků, vydatně finančně pomoci klenotníkům i návrhářům. Zdaleka nejvíc na oscarové slávě díky reklamám vydělává ovšem televizní síť ABC, která zprostředkuje večer miliónům diváků po celém světě.

Související