Na pádu některých firem se podepsala ztráta trhů i nadhodnocený kurs koruny

Holding M.I.C.B. prochází změnou

* Akciová společnost M.I.C.B. České Budějovice jako mateřská společnost stejnojmenné holdingové skupiny dvaceti podniků s 3700 zaměstnanci přistoupila k její zásadní restrukturalizaci.
České Budějovice (zdz)
Nepříznivý ekonomický vývoj některých firem a snaha koncentrovat podnikatelské aktivity přiměly českobudějovickou holdingovou skupinu M.I.C.B. k výraznému zeštíhlení. Místo dvaceti podniků jich nyní vlastní pouze deset. Firma prodala své majetkové účasti například ve společnostech Mera, Lada Bohemia a totéž chystá i ve společnosti Vari. V jiných ukončila výrobu nebo je uvedla do konkursu či likvidace. To se týká například předlužené Lady Soběslav, společnosti Top Oasis, která má pětiprocentní podíl na trhu s dámskými hygienickými potřebami, nebo firmy Carservis. Z akciové společnosti Moto Union Vodňany byla výroba motocyklů o obsahu 50 a 125 ccm vložena do podniku Jawa Union Vodňany, s. r. o., v němž majoritu získala skupina Jihostroje Velešín, vlastnící Jawu Týnec nad Sázavou. V samotném Moto Unionu má být zatím zachována výroba malé zemědělské mechanizace a zakázková výroba. Otázkou ale zřejmě je, jak dlouho, protože prodejem podílů ve firmách Mera a Vari skupina výrobu malé zemědělské mechanizace opouští.
Vedle ztráty trhů, silné konkurence a úvěrového zatížení měl ke špatnému konci některých firem přispět nereálný kurs koruny vůči americkému dolaru. "Když jsme vloni na podzim schvalovali podnikatelské plány, i renomovaní analytici tvrdili, že dolar bude za 34 korun. Dnes to je o nějakých dvacet procent méně. Za této situace se zisk těžko tvoří," přiznává Zdeněk Daňha, předseda představenstva M.I.C.B. Společnost zřejmě doplatila i na to, že nevznikala ryze programově. Někteří manažeři Motoru Jikov ji v roce 1995 založili kvůli privatizaci tohoto podniku, v němž také získali kontrolu. Další aktivity ale byly spíše investičními možnostmi.
"Je to způsob očisty, který jsme nikdy nepředpokládali, ale k němuž nás okolnosti donutily. Ponecháme si proto jen podniky, jejichž řízení bylo profesionálně zvládnuto a které mohou mít i v budoucnu dobré postavení na trhu," uvedl Daňha. Podle jeho slov kritériem není jen momentální profit, ale také postavení daného oboru po vstupu ČR do Evropské unie. "Hlavně nám jde o analýzu konkurenceschopnosti, trhů, produktivity práce."
Základem skupiny se proto stanou společnosti Motor Jikov, Adaco Jindřichův Hradec, Motor Jikov Tlaková slévárna a Motor Jikov Slévárna litiny. Do skupiny patří také ČSAD Jihotrans a společnost Essox Leasing.