Nepříznivý vývoj na trhu silničářských prací přispěl k redukci pracovníků

Strabag po fúzi utrží kolem tří miliard

* Sloučení firem působících v rámci skupiny Strabag má novému podniku uchovat výhodu územního členění s decentralizovanou výrobou.
České Budějovice (zdz)
Tržby kolem tří miliard korun očekává letos akciová společnost Strabag České Budějovice, která se od 1. října stala nástupnickou organizací sloučených firem Strabag Bohemia, Strabag Uherské Hradiště, Strabag Rychnov a Strabag Silnice. Podnik se základním jměním 497,72 miliónu korun dnes zaměstnává 2300 lidí v osmi stavebních závodech v Pelhřimově, Písku, Českých Budějovicích, Uherském Hradišti, Rychnově nad Kněžnou, Ostravě, Olomouci a Šumperku a také v lomařském a strojním závodě. "Zatím se učíme v nových podmínkách žít," přiznává předseda představenstva Strabagu Petr Čížek. Už však bylo rozhodnuto o posílení kompetencí závodů, které jsou dnes mnohem vyšší.
Zatímco dříve mohli ředitelé rozhodovat o zakázkách do deseti miliónů korun, nyní je to mnohonásobně víc. Cílem je tímto operativním řízením rychle reagovat na potřeby trhu a tím i posílit pozici podniku. Ten současně prochází rozsáhlou restrukturalizací. Například někdejší Strabag Bohemia během letošního roku opustilo na dvě stě lidí, hlavně z pomocných provozů, dílen a některých služeb. Podobným vývojem prošly i závody v Rychnově a Ostravě. V dohledné době se očekává redukce dalších dílenských kapacit včetně vnitropodnikové dopravy. "Radikální krok byl vyvolán především nepříznivým vývojem na trhu silničářských prací," vysvětlil Čížek. "Proto si při omezených zakázkách ponecháváme jen produktivní činnosti."
Další změny může ještě přinést kartelovými úřady ve Vídni a v Berlíně schválená fúze koncernů Bau Holding a Strabag Köln, přes jehož rakouskou větev Strabag Österreich Linz byla česká skupina budována. Na českém trhu už totiž koncern Bau Holding působí prostřednictvím firmy Ilbau. Podle informací HN proto holding připravuje republikové řízení. Obě firmy, Strabag i Ilbau, mají přitom zůstat zachovány vzhledem ke své silné pozici na trhu.
Přestože počet zakázek klesá, Strabag díky podílu svých závodů na odstraňování následků povodní na Moravě a východních Čechách a opravě jihočeské části silnice E 55, na niž Evropská investiční banka uvolnila 220 miliónů Kč, existenční problémy necítí. "Když v roce 1999 udržíme výkony na letošní úrovni, budeme to pokládat za úspěch," prohlásil Čížek. Při omezených nových investicích očekává více práce na údržbách a opravách komunikací.