Celkové investice společnosti dosáhly v ČR doposud zhruba 200 miliónů USD

Coca-Cola přeskupila v Evropě svoje síly

* Tuzemský zástupce amerického koncernu Coca-Cola ukončil australské období a přešel do evropského. Očekává od toho další posílení své vedoucí pozice.
Bilanci svého sedmiletého působení v republice nedávno uzavřela Coca-Cola Amatil ČR (CCA), která patřila pod stejnojmenný australský podnik. Od poloviny minulého měsíce byla přejmenována na Coca-Cola Beverages ČR a začleněna pod "evropská křídla" nově vytvořené firmy Coca-Cola Beverages (CCB).
"V privatizačním projektu z roku 1991 jsme se zavázali k investicím v hodnotě 24 miliónů USD. Tohoto čísla jsme dosáhli již v roce 1993. Ke konci letošního roku činí celková částka všech našich investic v ČR přibližně 200 miliónů USD," sdělil Roger Brown, ředitel vnějších vztahů CCB.
CCA si za svého tuzemského působení vedla ve srovnání se svým tradičním celosvětovým rivalem Pepsi lépe a získala vedoucí postavení na trhu. "Pokud bychom u obou firem vzali jejich investice a proti tomu postavili získané efekty v podobě obratu, objemu výroby, kvality distribuce a názorů spotřebitelů, tak by toto srovnání vyšlo výrazně lépe pro Coca-Colu," řekl analytik Tomáš Krásný z marketingové firmy Incoma Praha. Údaje Svazu výrobců nealkoholických nápojů prokázaly, že CCA i vloni obhájila první pozici.
V zákulisí se však již delší dobu hovořilo o menší spokojenosti s dosahovanými hospodářskými výsledky (nejsou zveřejňovány) a efektivitou celého systému. Také konkurence ze strany domácích firem, hlavně Tomy a Walmarku, byla nečekaně silná. Krásný dodává, že domácí značky jsou ve střední Evropě "de facto podporovány" ze strany obchodních řetězců, jež v nich vidí užitečnou protiváhu k mezinárodním značkám Coca-Coly a Pepsi.
Prvním krokem k "nápravě" se stalo otevření pražského zastoupení mateřského amerického koncernu Coca-Cola Company v roce 1996. Druhým krokem bylo letošní odštěpení evropských aktivit australské Coca-Cola Amatil a jejich převedení pod CCB, v níž má mateřská firma podíl něco málo přes 50 procent. CCB operuje ve 13 zemích s 200 milióny lidí od Švýcarska po Ukrajinu a Brown považuje za výhodu, že se soustředí výhradně na evropský trh.
Drahoslav Zeman
Coca-Cola Beverages:
Počet zaměstnanců: 15 tisíc
Počet výrobních závodů: 28