* Největší tuzemský výrobce lihovin, Stock Plzeň, počítá s mírným meziročním poklesem prodeje. Fernetu Stock Citrus firma prodala čtyři milióny litrů.
Praha, Plzeň (vap)
Českého trhu lihovin se už letos také dotýká světová stagnace spotřeby "tvrdých alkoholů", charakteristická pro většinu zemí západní Evropy, Jižní Ameriky a jihovýchodní Asie. "Tuzemský trh, který je odhadován na 85 až 90 miliónů prodaných litrů lihovin ročně, začíná jevit známky nasycenosti a letos odhadujeme více než desetinový pokles spotřeby," řekl pro HN Martin Petrášek, generální ředitel a. s. Stock Plzeň, největšího českého výrobce lihovin. Hlavními důvody jsou podle něj zvýšená sazba spotřební daně od letošního ledna a klesající kupní síla konzumentů.
Letošní snížení odbytu značkových lihovin nedosáhne zdaleka podle Petráška u Stocku Plzeň celorepublikových deseti procent. "Pokles prodeje proti loňskému rekordnímu roku bude podstatně menší," uvedl Petrášek. Podle něj je to dáno zejména výrazným zvýšením poptávky po klíčových produktech - Fernetu Stock a Fernetu Stock Citrus, které reprezentují přes 60 procent prodejů podniku. Po propadu v prvních letošních měsících byla sice firma už v září na stejných objemových číslech jako loni, ale vysoký prodej z loňského listopadu a prosince, kdy se odběratelé kvůli očekávanému nárůstu spotřební daně předzásobovali, nezopakuje.
Prodej Fernetu Stock se za prvních devět měsíců zvýšil proti loňsku o 16 procent. "Největší zásluhu má na tom Fernet Stock Citrus, který vyrábíme přesně rok a dosud jsme ho prodali téměř čtyři milióny litrů," sdělil ředitel marketingu plzeňské firmy Richard Švéda. V rámci podniku se jedná o nejdynamičtěji rostoucí produkt, který si už získal sedmiprocentní podíl na trhu hořkých a bylinných likérů. "Za rok 1997 vypil každý občan ČR více než 1,2 litru fernetu," konstatoval Švéda.
Stock Plzeň, který už obsadil čtvrtinu českého trhu lihovin, loni prodal 22,6 miliónu litrů alkoholických nápojů, což byl více než dvojnásobek proti roku 1991. Fernetu Stock firma prodala 12,5 miliónu litrů. Stock loni uvedl sedm nových lihovin a ve strategii obsazování dalších segmentů trhu pokračuje také letos.