Sfinx se chce v oboru udržet, Belis preferuje kooperace pro automobilový průmysl

Výrobci nádobí prožívají těžké časy

* Nestabilní tuzemské prodeje, klesající efektivnost exportu, pád ruského trhu a příliv levného zboží z Asie způsobují výrobcům smaltovaného nádobí řadu problémů.
České Budějovice (zdz)
Omezit hlavní výrobu smaltovaného a teflonového nádobí ve prospěch kooperací pro automobilový průmysl, které se nyní na obratu firmy podílejí asi jednou třetinou, se rozhodla společnost s r. o. Belis České Budějovice. Zatímco v současnosti se produkce nádobí na obratu firmy podílí zhruba 70 procenty, kolem roku 2005 by to mělo být jen třiceti procenty. "Ve vazbě na automobilový průmysl vidíme lepší budoucnost. Proto už několik let pro tuto produkci budujeme nezbytné výrobní zázemí," řekl spolumajitel Belisu Petr Gibián. Nezastírá přitom, že ruská ekonomická a finanční krize, která Belis připravila o jeden z klíčových trhů, toto rozhodnutí jen podpořila. "Rentabilita exportu do západní Evropy je nulová a české smaltovny, na rozdíl od stejných výrobců v Polsku nebo Jugoslávii nemají žádné dotace. Trhy jsou plné levného nádobí a kvalita je věc, kterou spotřebitel zatím nedoceňuje," vysvětluje Gibián. Belis, který nyní pro Škodu Auto dodává výlisky a pro ČZ Strakonice zahajuje výrobu kovových držáků převodovek, proto chce do budoucna udržet jen menší produkci kvalitního, a tedy i dražšího nádobí.
Přes řadu problémů ale od této produkce nehodlá ustoupit akciová společnost Sfinx České Budějovice, která je největším výrobcem smaltovaného nádobí v zemi. "Nejhorší dobu už zřejmě máme za sebou," uvedl generální ředitel Sfinxu Václav Šulc. "Firma žije a pomalu se rozvíjí. To v dnešních podmínkách pokládám za úspěch." Vedle poklesu nákladů a vnitřní restrukturalizace, podpořené snížením a změnou úvěrů, přikládá velký význam širokému sortimentu. Ten je zřejmě ve smaltovaném a nerez nádobí nejširší v Evropě. Firma se přizpůsobila potřebám trhu v barevnosti, malých sériích i termínech a současně s tím přenesla část výroby nerezového nádobí do jihokorejského Soulu a nerezové tlakové hrnce zamýšlí montovat na Slovensku.
Cílem je snížit náklady, vyhnout se celním překážkám a jednodušeji tak operovat na okolních trzích. "Udržet sortiment ale znamená investovat. Do výroby, moderních technologií, obalů, snížení energetické náročnosti, likvidace starých ekologických zátěží," vypočítává nejbližší úkoly Šulc. K jejich naplnění má přispět i další přísun zahraničního, zřejmě slovenského kapitálu ve výši asi 60 miliónů korun. Ten také přispěl k částečnému oddlužení podniku. Sfinx se přitom hodlá zbavit neproduktivního majetku a v České republice vybudovat síť vlastních prodejen. Zatím má v Plzni, Ústí nad Labem a Českých Budějovicích tři, do poloviny příštího roku pak chce působit ve všech statutárních městech, aby pomohl stabilizovat značně rozkolísané ceny.