Autobusy domácí výroby mají pomoci zlepšit osobní dopravu

Peníze na nákupy budou až po volbách

* Na autobusovou dopravu je v SR podle sociologického průzkumu vázána především starší a ekonomicky slabší část populace. Zatímco u železnice veřejnost jednoznačně preferuje její ponechání v rukou státu, na privatizaci autobusové dopravy není její názor jednoznačný.
Slovenská autobusová doprava (SAD) se při regulované ceně cestovného už léta potýká s problémem nedostatečných státních financí. Letos navíc ke stále rostoucím nákladům přibylo stoprocentní zvýšení zákonného pojištění autobusů. Zájem udržet přepravu cestujících alespoň na současné úrovni vede často k přesunům finančních prostředků určených na obnovu autobusového parku na krytí provozních nákladů. Přitom z 5437 autobusů 54 podniků SAD je 3868 starších než šest let a přes deset let vozí cestující dalších 922 vozů.
V této situaci tři potenciální výrobci autobusů doufají, že jejich výrobky si najdou své odběratele. NOVOP, a. s., Lučenec, jejímž hlavním výrobním programem jsou opravy autobusů a nákladních aut, vyvinula první slovenský autobus s názvem Novoplan. Jeho prototyp byl předloni představen na autosalónu v Nitře. Vzhledem k nesolventnosti slovenských dopravců všech 80 vozů, které zde mají být letos vyrobeny, směřují do zahraničí. Další výrobce - Liaz Zvolen, s. r. o., který loni prodal deset svých vozidel, uvede letos na slovenský trh autobus městského typu a pracuje na inovaci už vyráběného příměstského autobusu Granus. Třetím výrobcem je Slov Bus Nové Mesto nad Váhom, který letos plánuje vyrobit 70 meziměstských autobusů s uplatněním 80 procent domácích komponentů.
Zvýšení cestovného a odbourání dosavadních slev, které se očekává až po volbách, by mělo přinést SAD potřebné prostředky ke zlepšení technického vybavení i nákup nových slovenských autobusů.

Blanka Sáková, Bratislava

Související