Obchodní inspekce má další sankční oprávnění

V zájmu pravidel v obchodě a službách

* Kontrolní pravomoci neobsahuje pouze zákon o ČOI, ale také některé jiné zákony přijaté v poslední době, například s účinností od 1. září t. r. zákon o technických požadavcích na výrobky.
K nejdůležitějším institucím zajišťujícím zachování pravidel v oblasti obchodu a služeb patří nepochybně také Česká obchodní inspekce (ČOI). To platí bez ohledu na občasná zpochybňování jejího postavení, která mnohdy vycházejí z jiných než věcných argumentů.
Jako každý orgán kontroly je také (ČOI) vybavena příslušnými sankčními pravomocemi. Vzhledem k tomu, že se jejich realizace výrazně dotýká podnikatelské sféry, je jistě vhodné alespoň některé z nich připomenout, mimo jiné proto, že poměrně nedávno došlo k jejich nikoli nevýrazným změnám či rozšíření.

Široké pravomoci

Sankce mohou být ukládány především podle samotného zákona o České obchodní inspekci (zák. ČNR č. 64/1986 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Ředitel inspektorátu je oprávněn na základě zjištění ČOI ukládat fyzickým osobám, které prodávají zboží, poskytují služby nebo vyvíjejí jinou obdobnou činnost na vnitřním trhu nebo jsou zaměstnanci kontrolované osoby, pokutu do výše stonásobku minimální mzdy. Postihovat lze pouze zaviněné jednání (k naplnění skutkové podstaty postačí i nedbalost).
Pokutu může ČOI uložit např. za nedodržení požadované nebo stanovené míry, množství, hmotnosti zboží apod., nebo za to, že dotyčný neúčtuje zboží, službu či jinou činnost v souladu s cenou, s níž byl spotřebitel seznámen, dále za použití neověřených měřidel, nedodržení předepsané receptury při výrobě jídel nebo nápojů atd.
Dále ukládá pokuty každé kontrolované osobě, která např. dodá výrobky či poskytne služby vadné jakosti, poruší podmínky pro skladování výrobků, dodá výrobky, u nichž není dodržena příslušná hmotnost, míra či množství atd. V tomto případě činí horní hranice pokuty pětisetnásobek minimální mzdy.
Dospěje-li inspektor při kontrole k závěru, že ze strany kontrolovaného subjektu došlo k méně závažnému porušení povinností, může věc vyřešit bez dalšího projednávání uložením blokové pokuty do 2000 Kč. Podmínkou dále je, že porušení povinnosti bylo spolehlivě zjištěno a dotyčný je ochoten pokutu zaplatit.
Mimo to je ředitel inspektorátu oprávněn postihovat také pořádkové delikty, jichž se dopouští kontrolovaná fyzická osoba tím, že maří, narušuje nebo jinak ztěžuje výkon kontroly (např. tím, že neposkytne potřebnou součinnost, nepředloží potřebné doklady, odmítne prokázat totožnost apod.). Za tato jednání lze uložit pořádkovou pokutu do pěti tisíc korun, a to i opětovně.

Také další zákony

Pokuty podle zákona o ČOI se uplatňují v případě, že dotyčný není postižen podle zvláštních předpisů.
Z těch je třeba v prvé řadě připomenout zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, kde ČOI náleží v porovnání s ostatními kontrolními orgány nejširší působnosti. Za porušení povinností stanovených v tomto zákoně může ČOI ukládat pokuty do půl miliónu korun, přičemž došlo-li v průběhu jednoho roku k recidivě, zvyšuje se horní hranice až na dvojnásobek. Jestliže však vada výrobku způsobila újmu na životě či zdraví, může být prodávající, výrobce, dovozce nebo dodavatel postižen pokutou do 10 miliónů Kč.
Významné pravomoci ČOI založil zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů. Podle něho má inspekce oprávnění ukládat pokuty do 20 miliónů tomu, kdo by neoprávněně nebo klamavě užil českou značku shody, certifikát nebo prohlášení o shodě, jakož i tomu, kdo by je padělal nebo zfalšoval, dále tomu, kdo uvede na trh nebo distribuuje stanovené výrobky bez prohlášení o shodě s nepravdivým prohlášením nebo bez stanoveného označení českou značkou shody, a konečně tomu, kdo nesplnil rozhodnutí o ochranném opatření uložené podle zákona o České obchodní inspekci. Mimo to jim může být uložena pořádková pokuta až do miliónu korun za maření řízení.
Uvést je třeba ještě zákon č. 303/1993 Sb., o zrušení tabákového monopolu a o opatřeních s tím souvisejících, ve znění pozdějších předpisů, podle něhož má ČOI oprávnění ukládat speciální sankci propadnutí neoznačených cigaret.
Jak tedy patrno, je rozsah sankčních oprávnění ČOI významný. Poslední novely přijaté v letošním roce ukazují, že se spíše uvažuje, a to zcela oprávněně, o udržení a rozšíření působnosti tohoto kontrolního orgánu.

Doc. JUDr. Pavel Mates, Vysoká škola ekonomická, Praha