Výrobce převodovek Praga se transformoval na holding

Výrobce nákladních automobilů a převodovek Praga, a. s., se transformoval na holding zahrnující osm firem s 2500 zaměstnanci, který letos plánuje tržby kolem 1,5 miliardy Kč. Loni skupina utržila 1,33 miliardy (samotná Praga asi polovinu), což znamená čtyřistamiliónový meziroční nárůst, a dosáhla zisku 62 miliónů.
Holding tvoří dceřiné firmy Praga Louny, Praga Strašnice, Praga Hrádek nad Nisou (bývalá Seva), Praga Čáslav (Oasa) a Kovo Cheb. Novou akvizicí je vývojově i technologicky dobře vybavená Technometra Hostivař - výrobce letecké hydrauliky. Praga vlastní makléřskou firmu KV Globus a obchodní společnost Praga Omnitrade. Pětinu obratu tvoří výroba nákladních silničních, terénních i speciálních vozů UV 80 s nosností tři a pět tun. Firma letos plánuje výrobu 100 kusů. V počtu je ale zahrnuta také soutěž na 25 nosičů pro údržbu silnic typu E, který vyhlásilo ředitelství silnic a dálnic. "Naše nabídka je o čtvrtinu levnější než konkurenční Mercedes Unimog," řekl předseda představenstva Pragy Jiří Hynek.
Téměř třetinu produkce tvoří výroba vlastních typů převodovek, jichž loni Praga vyrobila 7200. Nejvíce jich odebírá Avia, s níž má letos Praga smlouvu na 3000 kusů pro starý typ A 32 a o dodávkách pro nový vůz A 60/75 stále jedná. Stabilním obchodním partnerem je Karosa, která nakupuje 600 převodovek ročně. Odběry Škody Liaz se vzhledem k redukci výroby snižují. "Na převodovkách nevyděláváme, ale profitujeme na náhradních dílech," říká Hynek.
Praga už několik let zpracovává ruský trh. Skoupila 25 procent akcií lvovského výrobce hydromechanických převodovek (LPGMP), kde se nyní montují první převodovky Praga pro východní trh. Jeho roční kapacita je až 15 tisíc kusů. Pod vedením Pragy tam probíhá vývoj automatické planetové převodovky do autobusů, od níž by bylo možné odvodit také "západní" typ. "Praga nemá kapacity, aby vyráběla zároveň mechanické i automatické převodovky," řekl Hynek.
Praga chce dále rozvíjet spolupráci s americkou firmou Allison, jež je součástí koncernu General Motors. Jejím předpokladem je odbyt modernizovaných tanků T-72 z VOP Nový Jičín, pro něž Praga dodává s Allisonem převodovky. "V první etapě nám dali přístup k tajné vojenské dokumentaci a vyrábíme pro ně určité komponenty," řekl Hynek. "Před podpisem je smlouva o servisu agregátů a převodovek na T-72. Převodovka je standardní pro těžké zbraně používané v NATO, přičemž v Evropě na ni zatím servis není." VÁCLAV PROKŠ