Jaké mají učitelé finanční podmínky

Průměrný plat pracovníků v regionálním školství, řízeném ministerstvem školství, činil podle Ústavu pro informace ve vzdělávání na konci třetího čtvrtletí loňského roku 8769 korun, což je o 24,4 procenta více než ve stejném období roku 1995. Ve srovnání s celorepublikovým platovým průměrem (září 1996 - 9114 korun) zaostávalo školství o 345 korun.
Měsíční plat pedagogických pracovníků dosahoval ve stejném období v průměru 10 207 korun, což bylo naopak o 1093 korun více než průměrný plat v ČR. Platový průměr nepedagogických pracovníků dosahoval 5982 korun, takže zaostával za republikovým průměrem o 3134 korun. Právě v kategorii nepedagogických pracovníků byl však zaznamenán rychlejší nárůst platů než u pedagogů, a to o 1,9 procenta. Nejlépe placenými zaměstnanci v regionálním školství byli učitelé na středních odborných školách, kteří si měsíčně vydělali v průměru 12 192 korun. Nejnižší výplaty z pedagogů dostávali ti, kteří se věnovali dětem v mateřských školách. V jejich případě činil platový průměr 8124 koruny.
Celkový růst platů ve školství dosáhl podle předběžných údajů ministerstva školství během minulého roku 20,2 procenta. To je asi o dvě procenta více, než se očekávalo, přičemž asi o čtyři procenta byl celkový růst rychlejší než nárůst průměrného platu v ČR. Také při porovnání s rokem 1994 se ukazuje, že mzdy ve školství stoupají v průměru o pět procent rychleji než v ostatních odvětvích. Pro letošní rok je ve státním rozpočtu počítáno se stejným nárůstem jako v celé rozpočtové sféře (o 12,4 procenta).
Další procenta, asi tři až pět procent "navíc" pro letošní rok, jsou podle ministra Ivana Pilipa vázány na řadu opatření včetně zvýšení úvazku pro učitele. Celkový počet hodin, který mají naši učitelé povinně odučit za rok, je údajně o 10 až 15 procent nižší než ve vyspělých státech. Přitom však ze statistických údajů vyplývá, že už dnes pracují čeští učitelé o zhruba dvě až tři hodiny nad rámec svého povinného úvazku. (hm)