Stavební kapacity stále více převyšují poptávku na trhu

Subterra je v zahraničí úspěšná

* Specialista na podzemní stavby rozvíjí i povrchové stavebnictví. Vývoz představuje přibližně 10 až 15 procent celkové výroby. Firma dokončila vloni za cenu ztráty očistu a v příštím roce očekává zisk.
Kapacity stavebnictví převyšují v posledních osmi letech poptávku na tuzemském trhu minimálně o pětinu, konstatoval v rozhovoru pro HN generální ředitel a. s. Subterra Petr Kuchár. Jarní úsporné "balíčky" pak podle jeho odhadu zvedly přebytek kapacit nad poptávkou na 30 až 40 procent. "Nám se i v těchto podmínkách daří firmu rozvíjet, zejména v dopravních stavbách," uvedl Kuchár.
Subterra spolu s Metrostavem získala zakázku za více než čtyři miliardy korun na výstavbu tunelu Mrázovka - pokračování strahovského tunelu. Zvítězila i ve veřejné soutěži na rekonstrukci prvního úseku severojižního železničního koridoru, což je zakázka za dvě miliardy. Subterra je rovněž generálním dodavatelem při výstavbě kolektorů v projektu Na Příkopě. V současné době však nemá hlavní město dost peněz, proto je výstavba tlumena.
Nosným oborem společnosti jsou podzemní inženýrské stavby, které tvoří více než polovinu výkonů. Vedle toho však Subterra staví i hotely, byty, nemocnice, čistírny odpadních vod apod. Do února má firma předat sto bytovek na Zbraslavi a připravuje další výstavbu bytů za zhruba 1,2 miliardy korun. "Doufáme, že uspějeme v tendru na rekonstrukci Kongresového centra a chceme stavět i rodinné domky. Jenom v povrchové výstavbě by se měl příští rok objem našich výkonů zvýšit asi o miliardu," vysvětlil Kuchár.
Už v letech 1987 a 1988 dopadaly restrikce na velké státní zakázky a projevoval se výrazný nedostatek prací na českém trhu zejména v podzemních stavbách. "Věděli jsme, že budeme muset výrazněji rozvíjet povrchové stavebnictví a že se budeme muset pokusit to, co velmi dobře umíme, tedy podzemní práce, vyvézt do zahraničí. Na přelomu roku 1989 a 1990 se nám podařilo proniknout na zahraniční trhy. První velký desetikilometrový tunel jsme postavili ve Španělsku. Stavíme tam už sedm let a tržby představují téměř miliardu korun. To, že jsme pronikli ve Španělsku, nám pomohlo prosadit se i v Německu. Na základě referencí ze zahraničí se například rozhodl brněnský magistrát zadat nám výstavbu dálničního tunelu - pražské radiály," uvedl generální ředitel Subterry. Vývoz stavebních prací se podílí na celkové výrobě společnosti zhruba 10 až 15 procenty. Díky exportu nebylo třeba propouštět zaměstnance a udržet kapacitu schopných lidí.
Subterra funguje téměř 40 let. Musela se tedy vyrovnávat i s negativními dopady dřívějšího způsobu hospodaření a zbavit se nepotřebných zásob, nedobytných pohledávek. Subterra vlastnila i téměř tisíc bytů, které prodala. Očista firmy skončila vloni za cenu třísetmiliónové ztráty. "Nyní je však firma zdravá. V příštím roce bychom měli dosáhnout zisku sto miliónů," uzavřel Kuchár.

Dana Rybáková

Související