Kytarista a skladatel Bill Frisell si svoji skvělou pověst, která jej řadí mezi špičkové hráče epochy, vytvářel především spoluprací s evropskými jazzmany. S naším klavíristou Emilem Viklickým nahrál na sklonku sedmdesátých let supra- phonská alba Okno a Dveře, účinkoval s norskými muzikanty Arildem Andersenem či Janem Garbarkem atd. Neznamená to ovšem, že by se Frisell zříkal svých amerických kořenů. Právě naopak: jak to dokládají jeho nahrávky z 90. let pro značku Elektra Nonesuch.

Album Have a Little Faith (celkový čas: 61 minuta) otevírá jazzová variace na baletní suitu jedné z výrazných osobností americké hudby našeho věku, Aarona Cop- landa. Skladba Billy the Kid vznikla roku 1938: námět i motivy čerpala z lidové legendy Divokého západu. Americká historie a příroda inspirovaly také symfonický triptych Charlese Ivesa Three Palces in New England.

Z díla, které vzniklo počátkem století, použil Frisell část The Saint-Gaudens in Boston Common, kterou navíc rozdělil do dvou úryvků. Kromě klasických skladeb ovšem čerpá svérázné panorama moderní americké hudby také z popu, folku a rocku, jak dokládají osobité verze písní Boba Dylana, Sonnyho Rollinse, Madonny aj. S Billem Frisellem na albu hrají Don Byron (klarinety), Guy Klucevsek (akordeon), Kermit Driscoll (kontrabas) a Joey Baron (bicí).

Posledně dva jmenovaní se podíleli také na albu Go West (celkový čas: 69 minut), jež je naopak poctou filmu. K jeho skladbám Frisella inspirovaly němé grotesky Bustera Keatona. Muzikantské trio dokonce doprovázelo veřejné projekce oněch dávných snímků. Album Go West ovšem lze poslouchat i zcela samostatně, bez obrazového doprovodu. Je to vskutku svébytné dílo svérázného jazzmana. (im)