Akční model Škoda Felicia Safe-line byl podroben zkoušce bočním nárazem

V crash testu získala škodovka výbornou známku

* Akčními modely označenými nápisem Safe-line se Škoda Auto rozhodla upozornit na důležitý prvek svých výrobků: bezpečnost pro posádku.
JaO akčních modelech Škoda Felicia Safe-line bude řeč i na Manažerském fóru HN a Ekonoma, které proběhne 25. března na výstavišti PVA v Praze-Letňanech s názvem Automobil a bezpečnost. k bylo statisticky zjištěno, tvoří čelní nárazy vozidla celkem 50,9 %, boční nárazy 30 %, nárazy zezadu 15 % a převrácení vozu 4,1 % případů. Přitom však celých 61,8 % poraněných osob při těchto střetech mají na svědomí nárazy boční.
Jak právě těmto nárazům odolává Felicia Safe-line, měl ověřit test, k němuž došlo v pondělí ve zkušebně Výzkumného ústavu motorových vozidel nedaleko Mladé Boleslavi za přítomnosti novinářů a televizních kamer.
Zbrusu nová červená felicie byla osazena dvojicí zkušebních figurín EURO-SID a doslova prošpikována elektronickými měřicími zařízeními. Kromě nich byla do akce zapojena řada rychloběžných kamer, které dokumentují jakékoli hnutí figurín a všech částí vozidla během nárazu.

Metodika ADAC

Zkouška měla ověřit hodnoty zatížení figurín během nárazu, ověřit správnost funkce bočního airbagu a zjistit, zda deformace vozidla, k níž po nárazu dojde, odpovídá požadavkům na tuhost skeletu.
Test byl hodnocen v souladu s požadavky předpisu EHK R95/EHS 96/27 podle metodiky ADAC. V prvním případě jde o splnění požadavků evropského předpisu, který platí teprve od října minulého roku, v případě metodiky ADAC jde o posouzení rizika poranění posádky vozidla. Podle této metodiky se hodnotí výsledky škálou barev, z nichž nízké riziko zastupuje zelená a střední riziko žlutá.

Vlastní průběh

Bariéru, která měla narazit na levý bok stojící felicie, představoval vozík o hmotnosti 950 kg s deformovatelnou pěnovou voštinou Fritzmeier. Vozík se rozjel tak, že ve chvíli nárazu na felicii dosáhl rychlosti 50 km/hod. a pod úhlem 90ř zasáhl vozidlo zhruba v místě, kde sedí řidič.
Ve chvíli nárazu došlo k destrukci skel obou levých dveří, k deformaci karosérie v místě prahu, sloupku, dveří a části střechy. Felicie, dalo by se říci, odletěla dobré tři metry ze svého původního stanoviště, ale obě figuríny zůstaly prakticky na svých místech. Boční airbag u řidiče fungoval naprosto přesně a silně deformovanou část dveří v místě ramene figuríny dobře vykryl.
Výsledky testu potvrdily, že modelová řada felicie v testu bočního nárazu plně vyhověla.
Podle mezinárodního předpisu auto, které dosáhne ohodnocení známkou 2,7, je vozidlo, které jeho požadavkům vyhovělo. Felicie Safe-line dosáhla v místě řidiče známky 1,5, která je shodná i se známkou pro spolujezdce sedícího za řidičem. Výsledky měření obou figurín, z nichž každá má podle sdělení Ing. Petra Krause z Výzkumného ústavu motorových vozidel ve svých útrobách 21 měřicích prvků, vydaly svědectví v barvě zelené, což znamená možnost minimálního poranění osob při bočním nárazu v rychlosti 50 km/hod.

Čím se liší

Škodovka tedy v pondělí prokázala, že pokud jde o její bezpečnostní prvky, předběhla dobu. Po více než čtyřech letech výroby a stálého zdokonalování překonává požadavky evropských předpisů, které platí teprve od října 1998 a jejichž litery řada automobilů srovnatelných s felicií nedosahuje.
Přitom akční model Škoda Felicia a Felicia Combi Safe-line obsahuje jako nový bezpečnostní prvek boční airbag.
Podle zvolených motorů stojí Felicia Safe-line od 262 900 Kč do 329 900 Kč, Felicia Safe-line combi od 313 900 Kč do 375 900 Kč. Vozy se dodávají buď v barvě červené, nebo bílé, mají ABS a přední i boční airbagy u řidiče a spolujezdce.

Miroslav Jelínek