Akcie automobilky převezme Iris Bus

* Iris Bus Holding s. l. je nový název společného podniku francouzského Renaultu a italské firmy Iveco, který byl dosud prezentován pod pracovním názvem Ir Bus. V první fázi bude holding koordinovat nákupy strategických komponentů, průmyslovou politiku a vývoj nových výrobků, jednotliví výrobci si přitom ponechají svoji identitu.
Příslušnost akciové společnosti Karosa k holdingu bude napříště signalizovat název společnosti rozšířený na Karosa, a. s., Group Iris Bus. Nový holding vlastněný napolovic francouzským Renaultem V.I. (RVI) a italským Ivecem v nejbližších týdnech převezme 94 procent akcií Karosy, podobně probíhá přebírání výrobních závodů a vývojových center RVI a Iveca ve Francii, Itálii a Španělsku. "Karosa bude i nadále pokračovat v nastoupeném trendu, od RVI budeme odebírat motory a základní konstrukci pro montáž nízkopodlažních autobusů City Bus," uvedl generální ředitel Karosy Rudolf Černý a dodal, že v žádném případě nejde o změnu značky vysokomýtského podniku. "Největší přínosy holdingu se v nejbližší době promítnou ve společných nákupech komponentů pro jednotlivé výrobce, protože mnoho dílů je společných pro všechny řady. Je třeba si uvědomit, že ve Francii vloni klesly ceny průmyslových výrobců o 2,9 procenta, zatímco u nás vzrostly ceny zpracovatelského průmyslu o 4,9 procenta, což dohromady dává velký diferenciál a naši zdejší dodavatelé se budou muset velmi tvrdě snažit, aby jej vyrovnali a zůstali cenově konkurenceschopní," vysvětluje Černý.
Z obchodního hlediska je Iris Bus pro Karosu přínosem například na trzích třetího světa, kde má pevnou pozici Iveco a kde zatím vysokomýtský podnik nepůsobil. Z poslední doby je příkladem využití partnerovy obchodní sítě zkušenost Karosy s prodejem školních autobusů Recreo prostřednictvím druhého spoluvlastníka holdingu. "V roce 1997 jsme prostřednictvím Renaultu dodali do Francie a Belgie 200 autobusů, vloni jich bylo již 311, získali jsme prakticky polovinu trhu a letos je šance loňskou dodávku zopakovat," dokumentuje Černý úspěšný vstup na nový trh. "Do Francie jde na 60 procent našeho exportu a při stabilitě objednávek a zajištěných platbách je to velice cenná záležitost."
Tento vývoz mimo jiné omezil dopad ruské krize na prodej autobusů, a ačkoli východní trhy podnik neopustil, podle Černého na nich není závislý. Dokladuje to celkovým prodejem 1079 autobusů za loňský rok, což je o 78 více než předloni. Do oblasti bývalého Sovětského svazu přitom Karosa vyvezla jen 143 vozů, což je o 30 procent méně než v roce 1997.
Karosa zakončila loňský rok s celkovými tržbami 3,67 miliardy korun, o rok dříve utržila 3,224 miliardy korun. Hospodářský výsledek minulého roku zatím není k dispozici. Skupina Renault po odkoupení akcií od fondů a veřejném odkupu nyní vlastní na 94 procent akcií Karosy. Podnik na konci loňského roku zaměstnával 1667 lidí, jejich průměrný měsíční plat vloni vzrostl o 19,5 procenta na 12127 korun.

Petr Liška