První nové vlakové soupravy měly mít Dopravní podniky k dispozici koncem roku 1998

Metro dalším problémem ČKD

* Nedostatek vozů zatím provoz pražského metra neohrožuje.
Na strojírenský holding ČKD Praha se v poslední dnech řítí jedna pohroma za druhou. Po problémech s výplatou mezd v ČKD Dopravní systémy, hrozbě koncernu Siemens, že přestane spolupracovat na výrobě rychlovlaků, má firma již delší dobu potíže s produkcí nových souprav pro pražské metro. Podle smlouvy uzavřené v roce 1995 mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a konsorciem, v jehož čele stojí právě ČKD (dalšími členy jsou firmy Siemens a Adtranz), měly být první vlaky dodány na podzim loňského roku a všech dvaadvacet souprav do poloviny roku letošního. Na trasách pražského metra však zatím nejezdí ani jediná souprava.
Generální ředitel ČKD Jiří Maroušek minulý týden pro ČTK uvedl, že hotovo je pět souprav, které podstupují jízdní zkoušky, a další čtyři se montují. Podle našich informací je však na jízdních zkouškách v depu Kačerov pouze jedna souprava. Zbylé čtyři jsou stále ve výrobních závodech ČKD Dopravní systémy na Zličíně a ve Vysočanech. Další čtyři soupravy jsou v současnosti v různé fázi rozpracovanosti. Výroba zbylých pětivlakových souprav je zřejmě otázka finančních prostředků, kterých má ČKD nyní nedostatek, a jako k záchrannému lanu vzhlíží ke státní pomoci v rámci připravované revitalizace českého průmyslu. "Pokud dostaneme státní pomoc, tak jsme schopni letos dokončit všechny soupravy," prohlásil pro HN mluvčí holdingu ČKD Richard Pažout.
Kromě nedostatku peněz však výrobu nových souprav provázejí i další problémy. "Při výrobě třetí soupravy byly nalezeny konstrukční vady, a tak první dvě soupravy musely být rozebrány," řekl našemu listu zdroj z ČKD, obeznámený s průběhem výroby, který si však vzhledem k případným problémům v zaměstnaní nepřál být jmenován.
Část ruských souprav, kterých má nyní Dopravní podnik pro provoz k dispozici čtyřiaosmdesát, je na hranici své životnosti. V poslední době bylo vyřazeno 85 vozů a do roku 2000 to čeká dalších pětapadesát. V případě, že by Dopravní podnik nedostal včas nové soupravy, nebyl by provoz metra podle mluvčí podniku Zuzany Knoblochové ohrožen, avšak došlo by k dalšímu prodloužení intervalů.
Druhou variantou, jak zajistit další vozy pro metro, je modernizace v současné době využívaných ruských vozů. Tento proces se již rozběhl a kromě pražského ČKD na něm participuje z větší části Škoda Dopravní technika, dceřiná společnost plzeňské Škody. Vůz postavený tímto konsorciem již dospěl k jízdním zkouškám s cestujícími a do jeho homologace zbývá najet necelých deset tisíc kilometrů a doplnit některé ověřovací zkoušky alternativního provedení výzbroje. Pokud by souprava homologací prošla a Dopravní podnik by projevil o další vozy zájem, je podle našich informací Škoda Dopravní technika společně s ČKD schopna dodat do konce roku dvě modernizované soupravy a od roku 2000 šest souprav ročně.
"Dopravní podnik o této možnosti uvažuje, avšak zatím není nic rozhodnuto," sdělila Knoblochová s tím, že z dlouhodobějšího hlediska je výhodnější nákup nových souprav. Úplně nové vozy mají mít životnost padesát let, oproti ruským vozům nižší hmotnost, menší spotřebu elektrické energie a větší kapacitu. Těmito vlastnostmi se vyznačují také modernizované soupravy, avšak jejich minimální životnost je patnáct let. Cena modernizovaných vozů je zhruba o polovinu nižší než nových.

Tomáš Mrázek