Na karlovarském festivalu měl v tomto týdnu oficiální českou premiéru snímek Eyes Wide Shut loni zesnulého režiséra Stanleye Kubricka. Do kin v České republice bude uvedeno deset kopií.

Poslední snímek, který režisér a producent Stanley Kubrick stihl dokončit před svou smrtí, měl být u nás původně vydán jen na videokazetách a DVD. Pro toto uvedení, plánované na jaře letošního roku, byl zvolen nepříliš nápaditý název Spalující touha. Nakonec ale Kubrickova nadace, tvořená jeho dědici, právníky a přáteli, která spravuje režisérův odkaz, změnila své původní rozhodnutí a film byl uvolněn i pro uvedení v kinech.

Vedení společnosti Warner Bros. International Theatrical v Burbanku si jako nejpříhodnější moment k české premiéře vybralo 35. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Snímek je do distribuce uváděn pod originálním názvem Eyes Wide Shut. Český překlad by mohl znít: Oči doširoka zavřené, což se vztahuje k mírně snové atmosféře filmu. Jeho předlohou se staly Snové novely rakouského spisovatele (a přítele S. Freuda) Arthura Schnitzlera, dílo česky naposledy vydané roku 1992.

Kubrick o přepisu uvažoval již v 60. letech, kdy také koupil filmová práva k předloze. Ale práce nad scénářem trvaly dvacet let, režisér ho mnohokrát předělával a stále nebyl spokojen. Nakonec si ku pomoci přizval spisovatele Franka Raphaela (držitele Oscara za scénář k filmu Miláček z roku 1965) - ale na scénáři pracovali ještě během natáčení.
Titulní role manželů Harfordových měli podle původních Kubrickových představ ztvárnit Alec Baldwin a Kim Basinger.

Konečná volba padla na Toma Cruise a Nicole Kidmanovou, kteří jsou v občanském životě sami manželským párem. Kidmanová později přiznala, že pro Kubricka byla ochotna dělat před kamerou věci, které už nikdy jindy neudělá. Také Tom byl ochoten opakovat každou scénu tolikrát, kolikrát si jen režisér bude přát. Kubrickovo renomé v hollywoodských kruzích bylo dostatečně vysoké.

I u dalších postav se měnili protagonisté: doktora Zieglera měl původně hrát Harvey Keitel, ten ale rezignoval po měsíci natáčení. Oficiálním důvodem byly "odlišné umělecké pohledy", neoficiálně se mluvilo o rozporech Keitela s Cruisem.

Práce nad Eyes... trvaly na dnešní hollywoodské poměry neobyčejně dlouho: Plánované tři natáčecí měsíce se nejprve změnily na devět, později na osmnáct. Kubrick známý svým perfekcionismem opakoval každou scénu padesátkrát. Experimentoval s osvětlením, měnil dialogy.

Z mnoha důvodů, především finančních, se natáčelo v anglických ateliérech Pinewood. Ve studiu byla dokonce vytvořena dokonalá replika několika newyorských ulic - Kubrick totiž přesadil děj z meziválečné Vídně do současného hektického New Yorku.

Natáčení probíhalo v největší tajnosti. Kubrick si nechal od herců, statistů i členů štábu podepsat prohlášení, že pomlčí o všem, co se na místě děje. Zde mají patrně základ pověsti o tom, že Kubrick natáčí div ne pornografický film. Pravda je, že producenti v obavách z prudérních posuzovatelů v USA nechali změnit několik scén pro americkou verzi. Ovšem evropský divák, který vidí původní verzi, není svědkem ničeho, co by již neznal z jiných seriózních uměleckých děl.

Oficiálně bylo natáčení ukončeno v létě 1998. Kubrick ovšem i po termínu dotáčel několik scén. I to dodalo na peprnosti pověstí, které film provázely. Práce definitivně skončil v březnu loňského roku. Pět dnů po první uzavřené projekci náhle - v 71 letech - zemřel na srdeční infarkt.

Film Eyes Wide Shut je někdy označován za Kubrickův umělecký testament. Je to bezesporu dílo znepokojující a vzrušující diváka, ale ne pro každého musí nutně představovat vrchol či vyústění režisérovy tvorby. Kubrick nahlíží do tajemných hlubin lidské duše - vypráví tu otevřeně, ale s citem o potřebě vydávat se na výpravy za stále novým vzrušením, o potřebě dotknout se světa snů a fantazií.

Eyes Wide Shut. USA/Velká Británie 1999, 159 minut. Distribuce: Warner Bros. ČR, české titulky. Přístupný od 15 let.