Novinky v připravovaném zákonu a vládní vyhlášce

Na obzoru nové registrační značky

Předmětem připravovaného návrhu nového zákona o provozu na pozemních komunikacích a s ním spojené vládní vyhlášky je i návrh nového systému označování motorových vozidel.
Hovořili jsme o tom s ředitelem odboru silniční dopravy Ministerstva dopravy a spojů JUDr. Jiřím Konečným.

Dosavadní státní poznávací značky mají být nahrazeny značkami registračními. Jaký je v tom rozdíl proti dnešnímu systému?

Zásadní novinkou, kterou navrhujeme, je sloučení dosavadních základních provedení značek motorových vozidel do jedné skupiny. Dosud měla osobní vozidla SPZ v provedení bíločerném a nákladní v provedení žlutočerném. Navrhujeme pro všechny stejné značení černé na bílém podkladu. To je dnes běžné ve světě a naše zvláštnost se žlutým podkladem je zbytečná.
Protože předpokládáme v určité historicky krátké době zrušení okresních úřadů, a vzhledem k onomu sloučení obou skupin vozidel do jedné, došli jsme k názoru, že musíme změnit systém alfanumerických znaků. Dnešní SPZ se tvoří podle okresů, což obsahuje dva až tři znaky písmenné a dvakrát po dvou znacích číselných. Takže kombinací je 9999, a tím končíme.
Potom máme k dispozici abecedu, která se zužuje v podstatě na třetí písmenko, protože - kromě Prahy - první dvě jsou stálá. A to dává také jen omezený počet možností. Navíc ten systém v minulosti a ani do budoucna neumožňuje vydávat například při zrušení vozidla již přidělenou značku, což by nadělalo zbytečné problémy v evidenci.

Jak tuto situaci hodláte řešit?

Rozhodli jsme se označovat vozidla systémově jiným způsobem. Chceme zachovat velikost značek a počet použitých znaků. To znamená sedm alfanumerických znaků. Prvním písmenem bude kód kraje. Tento kód kopíruje dosavadní označení krajů například na zvláštních SPZ - tzv. manipulačních.
Nový systém dává řadu možností kombinovat. Pokud bude například kód kraje na prvních třech místech, pak půjde o osobní či nákladní vůz, když začnou písmena odzadu, půjde o přívěs nebo návěs. To jsou základní změny, jimiž se přiblížíme značení obvyklému v evropských zemích. Dnes je v platnosti už i v Maďarsku nebo na Slovensku.

To znamená, že v novém systému při přestěhování majitele vozidla do jiného kraje, bude potřeba vyměnit registrační značku?

Ano. Došli jsme k názoru, že dnešní systém, kdy se značky při případném stěhování nemění, se neosvědčil.

Zákonu o povinném smluvním pojištění podléhají i zvláštní vozidla, která dosud SPZ neměla. Přitom mechanismus kontroly pojištění závisí jen na registru motorových vozidel. Přihlíží k tomu vámi navrhovaný systém?

Ano. Rozhodli jsme, že budeme registrovat i zvláštní motorová vozidla, což jsou traktory a samohybné stroje. U těchto dvou skupin chceme použít reverzní značku, to znamená bílá písmena a číslice na černém podkladu, zhruba tak, jak to mají dnes Poláci.

Máme však další různé SPZ, jako jsou čísla pro převoz vozidel před zaregistrováním, zkušební automobily před homologací apod. Počítá se s nimi?

Sem patří například i diplomatická vozidla, která jsou značena DD nebo XX žlutými písmeny na modrém podkladu. To měnit nebudeme, bylo by to zbytečné.

Dosud však máme také SPZ se žlutými písmeny na modrém podkladu vydávané v okresech pro cizince, kteří tu trvale žijí. Někteří to cítí jako určitý druh vydělování. To zůstane?

Nikoli, tyto značky se již nepřidělují, a ty, které jsou ještě na vozidlech z dřívější doby, jsou tak říkajíc na vymření. Žlutá písmena na modrém podkladě budou mít jen vozidla diplomatických misí (DD) nebo některých firem či společností, které jsou k těmto misím v nějakém vztahu. Ta budou označena XX. K tomu přibývá u diplomatů a konzulů oválné označení CD nebo CC nebo DD a přibude ještě HC, to znamená, že jde o vozidlo honorárního konzula.

Ale to jsme odbočili. Můžeme se vrátit k dalším značkám?

Samozřejmě. Další je například zelená značka pro jednorázové použití, která slouží pro převoz vozidla od prodejce k registraci. Tu rovněž ponecháváme. Pak je značka trvale manipulační, kterou používají výrobci k manipulačním přepravám, a další je známé F určené pro výzkumné ústavy a výrobce pro zkušební jízdy.
Těchto značek je dost málo a bylo by zbytečné je měnit. Například značek F je v oběhu řádově 280, manipulačních nebude více, protože jsou zatíženy zvláštní silniční pojistkou a každý si rozmyslí za ně platit.

Říká se, že jste navrhli rovněž možnost pořídit si osobní značku podle vlastních představ. Co je na tom pravdy?

Navrhujeme to, ale nevíme, zda návrh v legislativním procesu projde. Tato značka by neobsahovala kód kraje, ale podle dosti přísných pravidel si ji navrhne vlastník vozidla sám.

Jaká jsou ta přísná pravidla?

Nesmí ji tvořit hanlivé nápisy, zkratky států, politických stran povolených i nepovolených, nesmí obsahovat háčky a čárky nad písmeny. Podle mého názoru to budou chtít někteří prestižní jednotlivci nebo firmy. Dovedu si představit, že třeba firma DHL, která přepravuje zásilky, by mohla chtít, aby všechna její vozidla měla písmena DHL na registrační značce. Počítáme s tím, že tu bude zpočátku značný zájem. Protože taková značka je opravdu zvláštní, bude vyžadovat také zvláštní registr a zvláštní dohled. Navrhujeme tedy, že bude přidělována formou dražby s vyvolávací cenou 10 tisíc Kč.

To není málo. Myslíte si, že někdo dá víc?

Může se stát, že například písmena PEPA bude chtít více podnikatelů, a protože značka s takovým nápisem může být jen jedna, budou se žadatelé o ni předbíhat a vydražená cena může být až stonásobná . Je znám případ z Velké Británie, že originální značka byla vydražena za cenu vyšší, než stál celý automobil.

Už jste řekl, že rozměry nových značek budou stejné jako u dosavadních. Platí to ve všech případech?

Budeme mít registrační značky pro osobní a nákladní auta v dosavadních velikostech, motocyklová a traktorová značka bude poloviční velikosti proti značce pro nákladní automobil, a protože v budoucnu budou registrovány i mopedy, budou pro ně podle směrnice EU vytvořeny značky polovičního rozměru proti traktorové.

A co mezinárodní značka. Bude platit dále ovál CZ nebo na nových značkách bude modrý obdélníček se znakem EU a iniciálami CZ?

Ovál CZ musíme podle vídeňské úmluvy zachovat. Jsme jejími účastníky a toto ujednání se na nás vztahuje. EU má známý modrý obdélník s kódem státu. Do doby vstupu České republiky do Evropské unie je naší povinností používat oválnou značku CZ. Návrh zákona však již obsahuje předpoklad, že od chvíle, kdy se ČR stane členem Evropské unie, bude oválná značka nahrazena modrým obdélníkem s kódem CZ přímo na registrační značce vozidla.

Nevynechali jsme v tomto výčtu ještě nějakou značku?

Zatím jsme se nezmínili o tzv. celní značce, která je časově omezena. Ta se používá k trvalému vývozu vozidla do zahraničí. Bude stejná jako normální značka, jen na pravé straně bude mít červenočerné kalendárium s vyznačenou platností.

Součástí současných SPZ jsou i nálepky potvrzující, že vozidlo prošlo kontrolou emisí a provedenou technickou kontrolou. Jak řeší tuto záležitost nový systém?

Součástí registrační značky bude nadále označení emisní kontroly a technické kontroly vozidla ve stanici technické kontroly. Tato dvě označení však budou navíc vinkulována. Osobně nemám toto slovo rád, protože patří spíše do bankovnictví. V našem případě však vinkulace znamená potvrzení pravosti přidělení tohoto značení. Pravost ověří úřad hologramem o velikosti 2,2 cm přelepeným přes červené a zelené označení. Pokud červená a zelená značka nebude obsahovat hologram, pozná se na první pohled, že vozidlo není v pořádku.

Pro označení vozidla se vžil pojem státní poznávací značka. V návrhu zákona používáte zásadně termín registrační značka. Má to nějaký hlubší význam?

Pojem registrační značka je přesnější, neboť toto označení je vedeno v registru motorových vozidel. Nicméně, jestli se to vžije nebo ne a jestli se bude dále používat SPZ, není nijak podstatné.

Toto všechno, o čem jsme mluvili, je v podstatě návrh zákona v té formě, jak jste jej připravili na ministerstvu?

To je návrh zákona a vyhlášky. My jsme původně měli všechny tyto záležitosti v návrhu zákona, ale po poslední legislativní úpravě textu zákona bylo rozhodnuto, aby provedení značek bylo obsaženo ve vyhlášce.
Pokud tedy budou návrh zákona a vládní vyhláška schváleny tak, jak je Ministerstvo dopravy a spojů připravilo, dočkáme se toho, o čem byla v tomto rozhovoru řeč. Pokud dojde během projednávání ke změnám, povíme si o nich příště.

Miroslav Jelínek