Dieter Zetsche nastupuje do Detroitu jako "poslední žolík" stuttgartské centrály

Chrysler má od pátku v čele Němce

Detroit/Düsseldorf, 20. 11. 2000
Novým šéfem americké odnože automobilového koncernu DaimlerChrysler v Detroitu se v pátek stal 47letý německý manažer Dieter Zetsche. Pro Jürgena Schremppa, šéfa DaimlerChrysler ve Stuttgartu, by se mohl jednou stát detroitský závod Chryslera čímsi podobným, jako byl Rover pro BMW. V reakci na čerstvý "vyhazov" Američana Jamese Holdena, kterého nyní nahradí Dieter Zetsche, to prohlásil podle dnešního Handelsblattu vyhlášený americký publicista v oboru automobilů Jerry Flint. Svůj drtivý soud opírá o skutečnost, že akcie Chryslera ztratily od počátku letošního roku již 45 procent své hodnoty. "To znamená, že z hlediska technických poměrů na kapitálovém trhu jsou na nule," dodal Flint.
Američané jsou navíc podle zjištění Handelsblattu nominací německého manažera roztrpčeni a podle místních ratingových agentur Standard&Poors a Moody's se nyní dokonce znovu zkoumá úvěrová bonita dříve prvotřídního klienta. Standard&Poors uvádí, že riziko horších výsledků v budoucnosti výrazně zvyšuje "odchod talentovaných manažerů a pokles morálky ve firmě". Lidé jsou hůře placeni a bojí se o pracovní místa, takže ti lepší utíkají ke konkurenci.
Analýza pondělního Handelsblattu si klade základní otázku, zda se novému německému šéfovi v Detroitu podaří dosáhnout rychlého obratu k lepšímu. Vždyť jen část problémů má své kořeny v USA, případně plyne z vývoje na trhu, píše list. Chrysler, který přišel s minivany jako první, zde mezitím ztratil původní náskok. Zetsche jako nový šéf nemůže příliš změnit ani na nových modelech, které jdou na trh již v příštích měsících. Detroitští vyrobili na sklad v prvním pololetí značné množství aut a tyto zásoby se dají snížit jedině zvednutím rabatu prodejcům, což ale automobilku ve ztrátě přijde na další velké peníze.
Handelsblatt vyjadřuje silnou pochybnost, zda "šachový hráč" Schrempp uměl myslet několik tahů dopředu, když vydal před dvěma lety za fúzi dvojnásobek tehdejší burzovní hodnoty. Ještě loni Chrysler přispíval pěti miliardami eur z poloviny k celkovému zisku koncernu. Letos to vypadá, že díky ztrátám z druhého pololetí to nebude zdaleka dělat ani dvě miliardy eur. Myšlenka, že by se Stuttgart mohl Chryslera opět zbavit, je zcela nereálná, poněvadž na obzoru stejně není žádný kupec.
(HB, ve)