Šéf koncernu Volkswagen ví, jak ušetřit u každého nového auta až 1000 DEM výrobních nákladů

Piech důrazně sází u VW na unifikaci dílů

Silnější angažování v Asii je v současných podmínkách na světových trzích nevyhnutelné.

Wolfsburg, 7. 11. 2000
Ačkoli se napříště jednotlivé modely automobilů koncernu Volkswagen budou navzájem technicky stále víc odlišovat, počítá nová strategie VW zároveň s tím, že budou používat co nejvíc totožných dílů, čímž se na jednom autě ušetří až 1000 DEM výrobních nákladů. Řekl to šéf koncernu VW Ferdinand Piech v rozhovoru pro Handelsblatt a Wall Street Journal Europe.
"Tento strategický záměr uvedeme do života postupně do roku 2005," řekl Ferdinand Piech a upřesnil, že pak bude existovat namísto dnešních čtyř tzv. platforem jedenáct modulárních systémů. "Výše úspor poroste stejně rychle jako dosud nejméně po dobu příštích deseti let," prohlásil Piech.
Jako příklad uvedl brzdové soustavy a zavěšení os, protože tyto díly nejsou závislé na výkonu motoru a na velikosti automobilu. Dodal: "Tím se technicky navzájem velmi sblíží polo se silným motorem, golf se středně silným pohonem a nejslabší passat. Přitom ale dostane již příští generace passatu příčně uložený motor a bude tak navíc spřízněná s golfem.
Nový princip se dá bez problémů uplatnit v celém koncernu. "Piech poznamenal, že sedm let po zavedení technologie zmíněných platforem se už "dostává všude do povědomí našich pracovníků" také nová zásada užívání identických dílů.

Rekordní zisk automobilky je na cestě

Ačkoli se zdaleka ještě nepodařilo dosáhnout již před lety deklarovaného cíle, aby činil výnos před zdaněním v rámci obratu celého koncernu 6,5 procenta, Piech již myslí pro část podniku o krok dále: Dlouhodobě by totiž měly značky VW a Audi docilovat osmiprocentního výnosu. Vše nasvědčuje, že letos již nic nestojí v cestě rekordnímu zisku, který by tak vzrostl o 30 procent proti loňsku.
V každém případě bude dosaženo cíle vyrobit více než pět miliónů aut, a to "s pravděpodobností 99 procent".
Současně překročí VW možná již letos, ale nejpozději napřesrok, hranici devíti procent kapitálového výnosu, kterou si sám stanovil. O tom se má rozhodnout ve zbývajících dvou měsících roku.
Pesimisticky se Piech vyjádřil k automobilové konjunktuře ve Spolkové republice. "Německý trh má sklony ještě dále zeslábnout," řekl. Počet nově registrovaných aut se v Německu sníží v tomto roce o deset procent. Dobře to vypadá s poptávkou po dieselech, ale podle Piecha zas není v tomto ohledu VW bohužel "s to v plném rozsahu vyhovět objednávkám".
Lépe to vypadá s novinkami: Koncern hodlá během příštích pěti let přijít na trh se 67 novými modely. Kromě inovací u stávajících modelových řad se plánuje i sedm zcela nových typů aut. Ve slabší kubatuře, než je model Polo, není budoucí nabídka "ještě s konečnou platností definována". Pokud jde o užitková vozidla, skončí kooperace s DaimlerChrysler. Momentálně ještě VW bere od Daimlera díly pro lehký nákladní automobil řady LT.

Výnosy se musí nutně přehodnotit

Z dlouhodobého hlediska musí koncern podle Piechova přesvědčení nalézt i zcela nové zdroje výnosů. Zisk dosud plyne výlučně z prodeje nových aut a náhradních dílů během prvních dvou tří let.
Šéfovi koncernu se do budoucna rýsuje následující třetinové rozdělení: "Nová auta, finanční služby a servis se pak mají na zisku podílet rovným dílem." Tomuto cíli už je velmi blízko Scania, přičemž VW drží v této švédské automobilce od jara letošního roku 37procentní podíl. Piech opakoval, že zde neuvažuje o získání většiny. Scania by si měla uchovat svobodu. VW se nedá vtáhnout ve Švédsku do produkce nákladních aut. Scania by ale mohla wolfsburským podle Piecha posloužit jako vzor: Nasazení totožných dílů pro různé modely je tam praktikováno "dokonale". Rovněž tak není smyslem nedávného zpětného vykoupení vlastních akcií - podle Piechových údajů se jedná mezitím o více než pět procent -, aby se kupoval další balík od Scanii.
Piech se k případným jiným nákupům podílů vyjadřoval diferencovaně. Nechce přebírat "žádnou továrnu a především žádný management v Asii". Řekl však rovněž: "Všeobecně necháváme všechny možnosti otevřené." Pro akvizice platí železné pravidlo: "Nekupovat nic nezdravého."
Piech jinak považuje silnější angažování v Asii za nevyhnutelné. "Jsme tam poměrně slabě uchyceni," zdůraznil. Další investice jsou nutné v každém případě v ČLR, neboť Čína by se mohla stát po vstupu země do WTO dodavatelem pro celý asijský trh.
Navýšení kapitálu, které schválila valná hromada, nechce nyní Piech nijak využívat. VW bude letos bilancovat nejen podle německých pravidel, ale také podle standardu IAS. Tím lépe vynikne význam podílu vlastního kapitálu. Bilanci podle IAS považuje Piech za nejdůležitější nástroj, jak zlepšit vztahy vůči kapitálovým investorům a také, jak dostat uvnitř VW všem do povědomí, že pro koncern je důležité brát ohledy také na jejich zájmy.
(HB,ve)