Fúze v leteckém průmyslu se nezastavují ani před subdodavateli

V letectví začíná tvrdý boj

Nároky odběratelů rostou. Výrobci hodlají odebírat nikoli jednotlivé díly, ale pouze celé systémy.

Düsseldorf, 25. 10. 2000
Letečtí výrobci ve světě se v minulých letech čile spojovali do větších celků, ale ve stínu fúzí známých gigantů došlo nyní na druhou vlnu, jež se týká jejich subdodavatelů. Upozorňuje na to dnešní Handelsblatt v analýze, aktuální i pro firmy v ČR.
Spojením amerických firem Honeywell a General Electric by vznikl největší subdodavatel pro velké výrobce letadel na světě. Pod jednu střechu by se tak dostal největší světový výrobce leteckých motorů s odpovídajícím oborem Honeywellu, ale paleta nabídky nového celku sahá od avioniky pro pilotní kabinu přes pneumatiky a brzdy pro podvozky až po leteckou zabezpečovací techniku. Honeywell se přitom teprve loni v prosinci spojil s výrobcem motorů Allied Signal, takže rychlost propojování v oboru je překotná.
Diktují ji ve skutečnost ti největší - Airbus, Boeing a BAE Systems. Malí subdodavatelé se spojují ze strachu, že je jinak velcí pohltí. Nejsou to obavy liché - BAE Systems nedávno převzal GEC Marconi, zaměřený na výrobu elektrické výzbroje.
Nároky odběratelů přitom rostou. A Boeing chce radikálně redukovat počet svých stávajících 30 tisíc dodavatelů. Ti, kteří sítem nepropadnou, mají poslední šanci opustit individuální výrobu jednotlivých systémů a připravit se na změnu poptávky. Velcí výrobci totiž hodlají napříště odebírat nikoli jednotlivé díly, ale pouze celé systémy, které by se dodávaly ke konečné montáži letadel podle metody just-in-time, tedy přesně ve chvíli, kdy jich je ve výrobní hale zapotřebí. Vývoj jde tedy týmž směrem jako u automobilek. Nebude-li subdodavatel sám schopen dalekosáhlé globální kooperace, je trvale odepsán.
Handelsblatt upozorňuje, že se tak dostávají pod drtivý tlak také němečtí subdodavatelé letecké výroby. Příslušný odvětvový svaz v SRN sdružuje kolem stovky malých a středních podniků tohoto typu, většinou velmi úspěšné specialisty ve svém oboru. Ale většinou jsou příliš malí, aby napříště samostatně přežili.
Firma MAN Technologie už z toho vyvodila důsledky a ohlíží se doma i ve světě po partnerech k fúzím, neboť chce do pěti let zdvojnásobit obrat. Jejím cílem je soustředit se na úzký obor, takže se bez ní velkoodběratel neobejde. Srozumitelnou ukázkou, jak se to dělá, může být i získání odpovědnosti za dodávky zařízení na recyklaci čisté vody pro všechny airbusy.

(HB, ve)