Děda Mráz se činí, astrologové předpovídají Rusům bohatství

Moskva, 28. 12. 2000
Zatímco katolický svět již má své dárkové šílenství za sebou, pravoslavní Rusové překvapení teprve chystají. Až je budou na Nový rok ukládat pod stromečky, hodnotit se bude mimo jiné jejich materiální hodnota. Na prahu třetího tisíciletí se pověstná ruská velkorysost hlásí ke slovu. Obchody jsou přeplněné přepychovým zbožím a astrologové produkují horoskopy na příští tisíciletí předpovídající Rusům bohatství a blahobyt.
V pytlích Dědů Mrázů prý budou dárky za statisíce dolarů. Tradiční kožichy, ozdoby z drahých kovů a kamenů od světových výrobců, kabelky z krokodýlí kůže lemované zlatem, zapalovače z platiny a peněženky či diáře potažené jehněčí kůží jsou podle moskevských obchodníků velmi žádanými vánočními dárky.
Ani požadavky ruských dětí nesvědčí o bídném průměru ruské společnosti. Za "životně nezbytné" předměty, které by chtěly vidět pod stromečkem, označují mobilní telefony s napojením na počítač, bazény, domečky pro panenky Barbie, kombinézy s kolečkovými bruslemi či umístění vlastní fotografie na billboardu. Rodiče se mnohdy svěřují, že jsou odhodláni tato přání splnit.
Rozdělení na chudé a bohaté, které je pro Rusko nadcházejícího třetího tisíciletí stále markantnější, se letos odrazilo i na objednávkách Dědů Mrázů. Některé firmy provozující novoroční služby nabízejí po vzoru leteckých společností několik tříd. "Ekonomický" děda přijde asi na 50 dolarů a za 15 minut odříká básničku, nabídne hádanku, rozdá dárky a odporoučí se. "Byznys třída" předpokládá i tanec, zpěv a pohlednici. Takzvaný elitní děda bude bavit klienty 30 až 40 minut, mimo dárků a pohlednice věnuje také dort a obecenstvo vyfotí či natočí digitální kamerou. Přijde ale na sto dolarů i víc. Přesto je o "dědovské" služby velký zájem.
Moskva před koncem druhého tisíciletí působí blahobytným dojmem. Výlohy obchodů i barevné přílohy novin jsou zcela z jiného světa než promrzlí obyvatelé Přímořského kraje nebo čečenští uprchlíci v ingušských táborech. Ministr práce a sociálního rozvoje Alexandr Počinok pořádá přednovoroční večírky za 170 000 rublů (asi 6000 dolarů) a v Kremlu se při oslavách strany Jednota podává jeseter a kaviár. "Čím dražší, tím lepší" - hlásají přednovoroční nákupní reklamy. Klamnému dojmu blahobytu však milióny Rusů nepodlehnou, ačkoli si to podle všeho snažně přejí.
Alexandra Malachovská, čtk

Související