recenze
Tabula Rasa: Hodná Anna (Divadlo Archa, Praha)

Ženský svět mezi lednicí a troubou

Petr Slabý

Praha, 15. 12. 2000
Základní koncepce inscenace vychází z básnických textů Gertrudy Steinové, představitelky protofeministické avantgardy třicátých let. Nejde ovšem o žádné recitační pásmo, ale o syntetické vyjádření ženského světa, který se odehrává v prostoru jedné kuchyně. Najdeme tu prvky výtvarného divadla, činohry, baletu, stínohry i pantomimy. Vlastní "děj" osciluje mezi obrazy všedního života a snovými vizemi.
Důležitým komponentem je zde hudební a zvuková složka, jejímž autorem je Jaroslav Kořán. Ten vlastně přímo na pódiu interaktivně dotváří herecké kreace čtyř protagonistek - Lenky Vychodilové, Dany Polákové, Evy Pospíšilové a Hany Schmidtmajerové. Jeho nástrojový park se sestává z nejrůznějšího nádobí a dalších kuchyňských artefaktů včetně vysavače a kráječe na chleba. Podobné předměty však hrají svou důležitou roli i na scéně a občas si žijí svým vlastním životem, ať už je to konvice, která si začne pískat, kdy chce, lednice, která se sama otvírá nebo rádio, které doplňuje či opakuje poetické promluvy. Celá scéna, vytvořená Petrem Niklem, ostatně působí jako kinetické výtvarné dílo.
Vystoupení má proměnlivou dynamiku, v níž se střídá atmosféra znuděnosti, slasti, hysterie, touhy, koketérie, radosti i únavy, gagů i lyrických poloh. Je zde tedy obsažen celý svět ženské logiky se svou jednoduchostí i složitostí zároveň.
Představení Hodná Anna lze v pražském divadle Archa zhlédnout dnes a zítra od 20 hodin.
(autor je hudební publicista)