Nastupující ředitel České filharmonie Václav Riedlbauch exkluzívně pro HN

"Budu domovníkem Rudolfina"

Praha, 30. 11. 2000
Novým generálním ředitelem České filharmonie se 1. ledna 2001 stane Václav Riedlbauch, který doposud zastával post uměleckého šéfa a vedoucího katedry skladby na pražské Hudební akademii múzických umění.

Opustíte s nástupem do nové funkce profesorské místo, nebo budete na HAMU učit nadále?

Vyučování na akademii bylo vždy mou láskou, a proto kufříky sbalit nehodlám. Navíc nezbytně potřebuji kontakt s mladými hudebníky. Slíbil jsem děkanovi, že práci dotáhnu do konce alespoň v tomto školním roce.
Kontakt se školstvím si udržím i do budoucna - z pozice ředitele České filharmonie bych se chtěl zasadit o to, aby z vedení základních uměleckých škol spadlo břímě existenční nejistoty. Protože absenci uměleckého vzdělání velice záhy pocítíte na konzervatoři, vysoké škole a ve svém důsledku také v rámci orchestru, jakým je například Česká filharmonie.

Hodláte tak pokračovat v tradici dopoledních koncertů pro základní a střední školy?

Určitě. Navíc bych chtěl - pokud najdu pochopení u většího počtu lidí - tento systém rozšířit. Musíme přijít na to, jak mladé lidi přitáhnout. Protože získáme-li mladého posluchače, máme šanci udržet si jej třicet čtyřicet let. Když ho nechytneme nyní, propásneme další generaci. Mladé publikum je jednoduše to, co nám v současné době chybí. A bez něho naše práce postrádá smysl.

Budete z toho důvodu zvát do Prahy více umělců i z jiných žánrových oblastí?

To je jedna z možností, kudy bychom se mohli ubírat. Navštívil jsem říjnové vystoupení Wintona Marsalise v Sále Martinů a musím přiznat, že tak plný sál jsem dlouho neviděl. Nesdílím proto názor, že by v Rudolfinu nemohli vystupovat umělci, kteří stojí na pomezí žánrů - publikum je strukturované a zavděčit se jednoduše nemůžete všem.
Repertoár se zde trochu zakonzervoval historicky a občasný exces něčeho nového může být jen žádoucí. Nejde jen o premiérování nových kompozicí - to se v podstatě děje, ale také ukázat Praze nové světové trendy.

Po nástupu do funkce se chcete soustředit spíše na řízení celé instituce, nebo se zaměříte na uměleckou stránku?

Budu zde vlastně fungovat jako domovník, protože na mou hlavu spadne starost o celý "dům". Sám vše ale pochopitelně dělat nemohu, k tomu mám kolem sebe schopné lidi. Na mně je koncepce, realizace bude na nich. Další věc je ta, že filharmonie funguje již nějakou tu dobu a dle mého názoru si nevede vůbec špatně. Rád bych se proto zaměřil na zlepšení podmínek zaměstnanců. Protože nebudou-li se zde cítit dobře, těžko po nich budu moci chtít, aby podávali stejné výkony jako hudebníci v Berlíně nebo ve Vídni.

Česká kultura obecně trpí nedostatkem finančních prostředků. Jak se s touto skutečností chcete vypořádat?

Bylo by velmi naivní čekat, až se o nás postará stát. Jeho povinností je pouze instituci takového renomé udržet. Pokud ale chceme výhody, musíme si je zajistit sami. Jiná cesta neexistuje.

Lze proto očekávat zdražení ceny vstupného?

Publikum budeme raději šokovat umělecky než zvyšováním cen. Špičková kultura je jen pro elitu, ale my se budeme vždy snažit přístup do Rudolfina umožnit co nejširším vrstvám společnosti.
Připravil Jiří Hlinka