Letecké neštěstí v Tchaj-peji bylo první vážnou skvrnou na výborné pověsti singapurských aerolinií

Hledá se viník havárie s devětasedmdesáti oběťmi

Tchaj-pej, 2. 11. 2000

Do tchajwanského hlavního města Tchaj-peje se včera sjely týmy vyšetřovatelů, aby objasnily příčiny úterního neštěstí, při němž zahynulo nejméně 79 ze 179 osob na palubě Boeingu 747-400 společnosti Singapore Airlines (SIA). V poledne záchranáři vytáhli z vraku letounu poslední zuhelnatělé mrtvoly a černé skříňky.
Zatímco první svědci tvrdili, že se letadlo vzneslo nad ranvej a potom jej srazil poryv vichřice provázející tajfun Xangsane, včera převládla verze kapitána letadla Foonga, který havárii ve zdraví přežil, že ještě na dráze jeho Jumbo Jet narazil na nějaký objekt. V podezření jsou dva stavební stroje, které byly nalezeny poškozené u místa tragédie, a také pneumatika ze zatím neznámého cizího letadla.
Nalezení viníka v takových případech bývá často obtížné, protože se často vzájemně obviňují výrobci letadla, jeho provozovatelé i správa letiště. A tak mluvčí SIA včera tvrdil, že příčinou bylo pravděpodobně cizí kolo na rozjezdové dráze, a dodal, že prý není pravděpodobné, že jsou na vině počasí nebo mechanické problémy letounu. Mluvčí firmy Boeing oznámil, že do dějiště tragédie odletěl jejich vyšetřovací tým, zatím se však zdržel dalších vyjádření. Podle mluvčího vlády se státní vyšetřovatelé soustřeďují na poškozené bagry u místa neštěstí, zatím však nezjistili, zda stroje došly k úhoně až po výbuchu letounu nebo před ním.
V době neštěstí padal na Čankajškovo mezinárodní letiště v Tchaj-peji silný liják, při němž spadl téměř metr srážek. Tyto deště spolu s prudkým větrem způsobily na ostrově další živelní pohromy - při následných záplavách a sesuvech půdy přišlo o život dalších 32 lidí. Přesto podle letištních údajů vyhovovalo počasí mezinárodně uznávaným normám, a nebylo proto možné letecký provoz zastavit.
Tragédie v Tchaj-peji je první poskvrnkou na jinak nedotčené pověsti Singapore Airlines, které se řadí počtem přepravených pasažérů a nalétanými kilometry ročně na jedenácté místo na světě. Podle údajů z letošního dubna SIA provozovaly 54 Boeingů 747, 19 Boeingů 777, 15 Airbusů 340 a dvacet Airbus 310. Ve své 31leté historii zatím smrtelné neštěstí nezažily, pouze jejich dceřiná společnosti SilkAir měla na kontě havárii u indonéského Palembangu, při níž zahynulo všech 104 lidí na palubě.

(Reuters, BBC, hof)