Naše Sluneční soustava nabízí stále nová překvapení

Planeta Pluto má bratra Plutíka

Washington, 27. 10. 2000
Mezinárodní tým astronomů objevil další čtyři měsíce Saturnu, čímž počet těles kroužících kolem této planety dosáhl 22. Oznámila to Cornellova univerzita v New Yorku.
Tento objev dostal Saturn do čela planet sluneční soustavy z pohledu množství měsíců. Dosud vedl Uran s 21 měsíci. Nové měsíce byly objeveny díky jejich světlu a nacházely se nejméně 15 miliónů kilometrů od Saturnu. Velikost měsíců se odhaduje na 10 až 50 kilometrů. Vědci viděli i další tělesa, která by také mohla být měsíci Saturnu.
Američtí a venezuelští astronomové zase objevili na vnějším okraji slunečního systému mezi Neptunem a Plutem planetku o průměru 650 kilometrů, kterou nazvali Plutík - jako zdrobnělinu názvu nejmenší planety obíhající Slunce. "Podle toho, co o té paní víme, tak je tu s námi od vzniku sluneční soustavy, je jednou z protagonistek jejího utváření," vysvětlil šéf fyzikálního oddělení Yaleské univerzity Charles Baltay. Jeho objev byl vedlejším produktem pátrání po kvasarech a supernovách mohutným dalekohledem na venezuelské observatoři Cida. Plutík se projevil jako mlhavý růžový bod na snímcích pořízených a analyzovaných 15. března.
Baltay uvedl, že jména planetám dávají obvykle jejich objevitelé, ale až poté, co těleso nejméně dvakrát oběhne kolem Slunce. Nové planetce bude jeden oběh trvat bohužel 243 let. Proto dostala jen číselné označení a přezdívku Plutík.
Astronomové zaznamenali v okolí Pluta mnoho těles, ale žádné zatím nemá velikost nového objevu. Většina planetek se vyskytuje v pásu mezi Marsem a Jupiterem.
(čtk, jh)