Premiéra Šostakovičovy opery Lady Macbeth Mcenského újezdu, kterou pražské Národní divadlo připravilo na včerejší večer v režii Davida Radoka poprvé v necenzurované podobě, nebyla u nás provedena celých 35 let.

Po moskevském i mezinárodním úspěchu ve 30. letech se zařadila tato opera mezi nejpozoruhodnější díla 20. století, avšak sovětský vůdce Stalin ji tehdy ve jménu socialistického realismu odmítl jako záměrně chaotickou, formalistickou a naturalistickou. 

Šostakovič popsal velmi pravdivě bídu života se vším, co k němu patří, a milostné scény či znázorněné znásilnění nejsou v opeře primitivní ani provokativní.

Pod tlakem kritiky nabídl Šostakovič přepracovanou verzi pod názvem Katěrina Izmajlova a Radok využil spojení původní i nové verze. Bohužel kvůli zdravotním potížím musel odříci spolupráci skladatelův syn dirigent Maxim Šostakovič.