Znáte to: jsme národ sice malý, ale šikovný! Legenda o zlatých českých ručičkách a vynalézavosti vznikla kdysi zejména proto, že si politicky umlčovaná společnost potřebovala jaksi bokem dodat kuráž. Přesto spousta tuzemských počinů na poli techniky byla ve své době skutečně senzací – jako třeba premiéra první české elektrické tramvaje na pražské Letné. Proběhla 18. července 1891, tedy právě před 130 lety, a konstruktéra novinky Františka Křižíka, který se v rámci tehdy probíhající Jubilejní zemské výstavy proslavil i světelnou fontánou, za to Češi definitivně pasovali na „národního elektroinženýra“.

Jistě po zásluze. Křižíkova letenská tramvaj nebyla jen první elektrickou dráhou v českých zemích, ale také první elektrodráhou s kladkovým sběračem proudu v Rakousku-Uhersku. A nešlo o pouhou atrakci, nýbrž o podnikatelskou příležitost, jíž Křižík náležitě využil. Nejenže v Praze založil soukromý dopravní podnik, který budoval tramvajové tratě a postupně nahrazoval elektrickými vozy koňku, ale zavedl tramvaje i v Plzni, Dubrovníku, a částečně dokonce ve Vídni.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se