Evropští výrobci prémiových automobilů v poslední době představili několik modelů, které mají parametry i ambice trochu víc zatopit americké Tesle při její spanilé jízdě do garáží technologických geeků. A nejen jich. Kromě obrovské hmotnosti, která je dnes nutnou daní za použitelný dojezd, se nová elektroauta pyšní parametry, jimiž se blíží sportovním, či dokonce supersportovním autům. Vrchol současné elektromobilní techniky je v mnoha ohledech ohromující − výkony mnoha stovek kilowattů udělují autům raketová zrychlení. Vyladěné podvozky, nízké těžiště či speciální pneumatiky pak částečně kompenzují nevýhody vysoké hmotnosti. A podle motoristických novinářů může být jízda s nimi při dobrých adhezních podmínkách i zábavná.

Automobily

Stáhněte si přílohu v PDF

Dá se tedy říct, že výrobcům se podařilo najít schůdné technické řešení i v obtížné situaci, do které byli dotlačeni. Je pochopitelné, že v nastavených podmínkách flotilových emisních limitů je výhodnější nahradit luxusní, výkonný, a tudíž emisně náročný automobil čistým elektromobilem než totéž udělat v nižší třídě. Tam to ostatně při dnešní ceně baterií moc nevychází ani nákladově a zájem zákazníků o drahé elektromobily v těchto třídách je zatím spíše vlažný. Ale dává taková elektromobilita vůbec smysl?

Při současném způsobu výroby elektřiny, kdy většina pochází z fosilních zdrojů, je úspora CO2 prostřednictvím elektromobilů spíše iluzí. Co určitě má smysl, je omezovat pomocí elektromobility vysoké lokální emise škodlivin ve městech. K tomu jsou ale potřeba jiná auta a jiná pravidla hry.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Automobily.