Je potřeba skoncovat s tím ekonomickým nesmyslem, prohlásil Silvio Berlusconi, hlava mediální společnosti Fininvest a majitel fotbalového klubu AC Milán. Někdejší předseda čtyř italských vlád se možná někomu nebude zdát vhodnou osobou k ocitování v debatě o vytvoření Evropské superligy (ESL). Nicméně byl to on, kdo tuto myšlenku uvedl v pohyb, a lapidárnost jeho slov, jimiž počastoval někdejší starý systém evropských klubových soutěží, je obecně srozumitelná pro pochopení celé věci. Jde v zásadě o odpověď na otázku: jestliže se ekonomický model přežije, jak a čím ospravedlnit jeho udržování?

Když v pondělí 12 špičkových fotbalových klubů (šest z Anglie a po třech z Itálie a Španělska) oznámilo založení vlastní soutěže, nezávislé na současném systému pod hlavičkou Evropské fotbalové unie (UEFA), vyvolalo to poprask. Vlastně hysterii. Jako by nápad spadl z nebe. Ve skutečnosti se jednání táhnou přes 30 let. Začala v době, kdy ještě neexistovala Liga mistrů, ta vznikla až v reakci na proměňující se ekonomické poměry a pod tlakem bohatých klubů. Impulzem pro Berlusconiho, aby rozjel akci, jejíž vyústění právě sledujeme, bylo vyřazení SSC Neapol v prvním kole tehdejšího Poháru mistrů evropských zemí (PMEZ) Realem Madrid. Šampioni Itálie a Španělska byli proti sobě nalosováni, stejně jako v jiné dvojici československý mistr Sparta Praha a Fram Reykjavík, který na Letné dostal osm gólů. Milánský boss sledoval porážku italského konkurenta 0:2 v prvním vzájemném zápase s Realem na madridském stadionu Santiago Bernabeu, s prázdným devadesátitisícovým hledištěm kvůli trestu za fanouškovské nepřístojnosti. Neapol pak byla po remíze 1:1 v odvetě vyřazena, Itálie už v září přišla o svého jediného zástupce v nejlepší evropské soutěži a svět přišel o výkony jednoho z nejlepších hráčů planety Diega Maradony. Berlusconi byl znechucen. Uvědomil si, že AC Milán by v budoucnu mohlo potkat něco podobného. Ještě týž rok pro něj Alex Flynn z marketingové agentury Saatchi & Saatchi vypracoval podrobný plán nezávislé (super)ligy.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru