Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

většina strojírenských firem se v loňském roce musela vyrovnávat s propadem produkce i zisku, v některých odvětvích, například automobilovém průmyslu, se produkce načas dokonce úplně zastavila. A nejistý výhled spojený s dalším vývojem pandemie, ale třeba i složitou situací v automobilovém průmyslu či nedostatkem počítačových čipů, strojaře čeká i letos.

Budoucnost strojírenství

Stáhněte si přílohu v PDF

Podle celosvětového průzkumu poradenské společnosti Accenture připravuje většina manažerů v následujících letech vyšší investice do digitalizace. Právě limity firemní technologické architektury budou ovlivňovat schopnost firem dosáhnout zisku. Digitalizaci jako cestu nejen ke zvýšení, ale v budoucnu i k udržení konkurenceschopnosti ostatně doporučuje řada analytiků a odborníků už několik let. Pandemie podle současných předpovědí potřebu digitalizace ještě urychlí. Digitalizace dokáže zefektivnit a individualizovat výrobu při zachování nízkých výrobních nákladů a díky ní je možné zcela rozdělit vývoj, zkoušky prototypů, přípravu výroby či další fáze výroby produktů. Ty tak mohou probíhat i na různých místech světa bez toho, aby se týmy konstruktérů, výrobních techniků a dalších specialistů vůbec setkaly, nebo dokonce vyvíjený či upravovaný produkt fyzicky viděly.

Je tu ale ještě další a mnohdy podceňovaná výhoda digitalizace − data. Datová analytika dokáže i v obrovských kvantech dat, která současné výrobní linky a závody produkují, objevit neefektivitu, potenciální problémy či naopak trendy a skryté příležitosti. Algoritmy strojového učení a umělé inteligence mohou na základě historických dat předvídat budoucnost, odhalovat poruchy strojů dříve, než nastanou, nebo třeba zefektivnit průtok výrobků výrobními linkami a odstranit úzká hrdla výrobních procesů.

Řada českých firem si už tyto výhody dávno uvědomila a postupně své provozy digitalizuje, automatizuje a odkrývá nové příležitosti, které rozhodování na základě dat firmám přináší. Ty ostatní se třeba inspirují také při čtení tohoto magazínu.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Budoucnost strojírenství.

Související