Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

většina strojírenských firem se v loňském roce musela vyrovnávat s propadem produkce i zisku, v některých odvětvích, například automobilovém průmyslu, se produkce načas dokonce úplně zastavila. A nejistý výhled spojený s dalším vývojem pandemie, ale třeba i složitou situací v automobilovém průmyslu či nedostatkem počítačových čipů, strojaře čeká i letos.

Budoucnost strojírenství

Stáhněte si přílohu v PDF

Podle celosvětového průzkumu poradenské společnosti Accenture připravuje většina manažerů v následujících letech vyšší investice do digitalizace. Právě limity firemní technologické architektury budou ovlivňovat schopnost firem dosáhnout zisku. Digitalizaci jako cestu nejen ke zvýšení, ale v budoucnu i k udržení konkurenceschopnosti ostatně doporučuje řada analytiků a odborníků už několik let. Pandemie podle současných předpovědí potřebu digitalizace ještě urychlí. Digitalizace dokáže zefektivnit a individualizovat výrobu při zachování nízkých výrobních nákladů a díky ní je možné zcela rozdělit vývoj, zkoušky prototypů, přípravu výroby či další fáze výroby produktů. Ty tak mohou probíhat i na různých místech světa bez toho, aby se týmy konstruktérů, výrobních techniků a dalších specialistů vůbec setkaly, nebo dokonce vyvíjený či upravovaný produkt fyzicky viděly.

Je tu ale ještě další a mnohdy podceňovaná výhoda digitalizace − data. Datová analytika dokáže i v obrovských kvantech dat, která současné výrobní linky a závody produkují, objevit neefektivitu, potenciální problémy či naopak trendy a skryté příležitosti. Algoritmy strojového učení a umělé inteligence mohou na základě historických dat předvídat budoucnost, odhalovat poruchy strojů dříve, než nastanou, nebo třeba zefektivnit průtok výrobků výrobními linkami a odstranit úzká hrdla výrobních procesů.

Řada českých firem si už tyto výhody dávno uvědomila a postupně své provozy digitalizuje, automatizuje a odkrývá nové příležitosti, které rozhodování na základě dat firmám přináší. Ty ostatní se třeba inspirují také při čtení tohoto magazínu.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin Budoucnost strojírenství.