On-line prodejce kontaktních čoček a brýlí Alensa je jedním z českých e-shopů, který uspěl i v cizině. Ze skladu v Jindřichově Hradci obsluhuje firma pět milionů zákazníků po celé Evropě a stala se jedním z nejvýznamnějších hráčů v regionu. Loni Alensa dosáhla na rekordní obrat 1,7 miliardy korun, i když trh s kontaktními čočkami, kterých firma prodává nejvíce, poklesl.

"Mezi lety 2019 a 2020 nám vyrostl obrat kolem 25 procent. Je možné, že nám pandemie koronaviru pomůže do budoucna, zvýší se asi počet lidí, kteří budou nakupovat čočky na internetu,“ míní Jaromír Kijonka, spoluzakladatel a spolumajitel Alensy. V rozhovoru také říká, jak se jeho styl řízení firmy liší od stylu jeho manželky, podnikatelky Simony Kijonkové, která stojí za velkou logistickou společností Zásilkovna.

HN: Pokud vím, tak vy nejste vystudovaný optometrista. Jak jste se dostal k prodeji kontaktních čoček a brýlí na internetu? 

Úplně náhodou, přes manželku, tehdy přítelkyni. Potřebovala kontaktní čočky. A tehdy, bylo to v roce 2004, krátce poté, co jsme vstoupili do EU, to fungovalo tak, že člověk přišel do optiky, objednal si čočky, zaplatil zálohu a za týden přišel, doplatil čočky a odnesl si je. Já jsem tu optiku, kde manželka čočky nakupovala, měl blíž k práci, tak mě poprosila, abych jí tam zašel a vyřídil to. Mně se do toho moc nechtělo, bylo špatné počasí, tak jsem se podíval na internet. V té době byly v Česku dva e-shopy s čočkami a ty, které kupovala manželka, měli skladem a za lepší cenu než v optice, i s dopravou. Pak mi to nedalo, začal jsem pátrat po tom, kolik stojí čočky v cizině, a zjistil jsem, že v USA jsou o polovinu levnější než na českém e-shopu. Tak jsem si myslel, že pojedu do Ameriky, nakoupím tisíc kusů čoček, budu mít slevu a bude to super byznys. Ale nebylo to tak jednoduché, z Ameriky se tolik čoček vyvézt nedá, protože k tomu už je potřeba souhlas výrobce. Tak jsem se začal dívat po EU a našel jsem německého optika, který byl ochotný mi čočky dodávat. Nákupní ceny nebyly takové, jako v Americe, ale celkem to šlo. Úplně jsem tomu ale nevěřil, přišlo mi to riskantní, tak jsem oslovil kamaráda a postupně jsme to rozjeli společně.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 90 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.
Newsletter

Byznys

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější z byznysu a finančních trhů?

Každý pátek od nás dostanete souhrn klíčových událostí doplněných o kontext. Autory jsou přední osobnosti Hospodářských novin: Jaroslav Mašek, Luděk Vainert, Milan Mikulka, Jana Klímová a Martin Ehl.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru