Každý doufá, že se brzy podaří zvládnout pandemii koronaviru a svět se co nejvíce přiblíží k normálu. Jak ale bude ten nový normál vypadat?

Změny, k nimž v našich životech došlo v průběhu uplynulých dvanácti měsíců, jsou patrné na každém kroku, a to nejen v organizaci osobního života, ale i pracovního prostoru a celkovém režimu. Obrovské množství lidí začalo ze dne na den pracovat ze svých domovů či chalup, kanceláře potemněly. Nastal boom on-line konektivity. Řada firem, od stavitelů přes vlastníky až po nájemce administrativních budov, tak nyní stojí před otázkou, jaký zaujmout postoj k dalšímu využívání kanceláří. A otázky, které spolu s tím vyvstávají, jsou nasnadě…

Bude i po pandemii přetrvávat zájem o práci z domova? Nebo převládne fakt, že člověk je tvor společenský a sociální interakci potřebuje i v pracovním životě? Pokud ano, proběhne návrat do kanceláří za stejných podmínek a ve stejném objemu jako dřív? Či se ke slovu přihlásí hybridní model, a kanceláře tak zůstanou místem určeným pro osobní komunikaci, budování firemní kultury a loajality, sounáležitosti s kolegy, vyměňování si názorů a zkušeností?

136 000

metrů čtverečních kanceláří je na území Prahy aktuálně ve výstavbě pro následující dva roky. Zhruba 30 procent z tohoto objemu už našlo své nájemce.

(Zdroj: Colliers)

Flexibilita a moderní technologie − horké téma

Ať tak či onak, je nesporné, že řada firem bude nucena provést změny v uspořádání kanceláří a přehodnotit celý systém svého fungování. Bude muset vytvořit různorodé pracovní prostředí, kam se zaměstnanci budou chtít vracet. Podle realitně-poradenské společnosti CBRE by se firmy měly při přetváření pracovního prostoru zaměřit na několik oblastí. Především jsou to flexibilita, moderní technologie a vytvoření prostoru pro komunikaci. "Budoucnost kanceláří spočívá ve vytvoření komunitní platformy. Postupně dojde ke zmenšování prostor pro individuální práci. Naopak více místa bude vyčleněno pro schůzky, kreativní brainstorming a neformální setkávání. Přibudou i klidové a relaxační zóny. Lidé budou do kanceláře chodit pro radu, popovídat si a zjistit, co se děje, čím firma žije," říká Filip Muška, specialista na pracovní prostředí v CBRE. Tomu odpovídají například i plány poradenské společnosti TPA. "Jsme přesvědčeni, že v postcovidové době nebude již koncepce našich kanceláří zcela vyhovovat. Režim home office se stane běžnou součástí naší práce − nad jeho rozsahem ale stále diskutujeme. Naše profese je totiž hodně týmová, takže vzájemné setkávání je nezbytné," popisuje situaci v poradenské firmě její ředitel a partner Rostislav Kuneš.

Vlak, který neujel

Některé firmy už k podobným změnám předvídavě přistoupily ještě před pandemií, a tak dnes mají slušný náskok. "Dokončili jsme velkou rekonstrukci kancelářských prostor zrovna před vypuknutím pandemie. Zohlednili jsme trend digitalizace, změnili styl řízení, dali větší prostor pracovním skupinám a také vytvořili prostory pro table-sharing. Zasedací místnosti jsou multifunkční, jsou vybaveny například audiovizuální technikou pro pořádání telekonferencí, interaktivními tabulemi, nechybí v nich ani relaxační zóna. K předchozímu systému práce se zcela jistě nevrátíme, transformace do jiného systému fungování se osvědčila. Budeme pracovat dál v režimu vyššího podílu meetingů bez fyzické přítomnosti. Například topmanagement se schází k pravidelným on-line meetingům ze všech koutů republiky," říká David Čepek, jednatel Linde Material Handling Česká republika.

Jiné společnosti ale už z podstaty svého byznysu zůstanou u dřívějšího modelu, tedy trávení většiny pracovního času v kancelářích. "Počítáme s návratem k tradičnímu systému práce. Home office u nás není standardní s ohledem na povahu naší činnosti, kdy kolegové z týmu potřebují intenzivně konzultovat pracovní postupy a využívat naše profesionální technické vybavení. Naší velkou výhodou ale je, že nemáme kanceláře typu open space, " shrnuje Tereza Čechová, HR specialistka architektonické a projekční kanceláře Obermeyer Helika.

Trend podpronájmů

Některé firmy se již vloni rozhodly část svých nevyužívaných prostor na určitou dobu podpronajmout. Velmi často svým subdodavatelům, případně obchodním partnerům nebo i bývalým kolegům, které dobře znají. A dá se očekávat, že trend podpronájmů v letošním roce nejspíš ještě poroste. "Ačkoli firmy řeší efektivitu nákladů na v této době méně obsazené kancelářské prostory, zatím vesměs nepřijímají žádná zásadní rozhodnutí o omezení podlahové plochy a z velké části vyčkávají s redukcí prostor do doby snad brzkého návratu k původním předcovidovým podmínkám. Proto také tam, kde je to možné, uzavírají na část svých prostor jen krátkodobé podnájemní smlouvy," přibližuje situaci na kancelářském trhu Jiří Kučera, ředitel realitní kanceláře Luxent − Exclusive Properties.

Reality 3/2021

Stáhněte si přílohu v PDF

I když se způsob využití kanceláří jednoznačně mění, poptávka po kvalitních projektech přetrvává. To potvrzuje i Tal Roma, Chief Operations Officer AFI Europe Czech Republic: "Naše plány na kancelářském trhu jsme v souvislosti s pandemií koronaviru nemuseli nijak zásadně měnit. Výstavbu budovy AFI City 1 v Praze 9 se nám podařilo dokončit podle plánu vloni v září a chystáme zahájení výstavby AFI City 2. Home office se může jevit jako zajímavý trend, nicméně společnosti i zaměstnanci ho vnímají jako dočasný či příležitostný způsob práce. Jakmile to podmínky dovolí, chtějí se vrátit k přímému kontaktu a práci v kanceláři." Obdobně vidí situaci i Eduard Forejt, CRE, Development Director společnosti Passerinvest Group: "Dlouhodobě udržitelný městský urbanismus je součástí DNA naší firmy již několik let a je vidět, že to je správný směr, který je bezpochyby přínosem pro celé město, obyvatele a zákazníky. V duchu "města krátkých vzdáleností" plánujeme i další naše projekty. Je zřejmé, že k určitým změnám v plánování výstavby kancelářských objektů dojde. S jistotou lze například očekávat tlak na bezdotyková řešení ovládacích prvků v budovách, kontrolní protivirová zařízení vstupujících do budovy a podobně. Nicméně vše bude ještě otázkou hledání vhodného kompromisu mezi kontrolou a svobodou uživatelů budov, kterou si do jisté míry volí sami nájemci. I proto s klienty vždy jednáme zcela otevřeně a podmínky užívání budov jsou dány hned v počátku obchodní spolupráce."

Zmiňované úpravy budou sice znamenat nemalé investice, do budoucna ale zaručí maximální univerzálnost prostor. Developerovi i firmám pak přinesou potřebnou flexibilitu a v případě dynamického růstu nájemce nevyvstane potřeba stěhovat se jinam.

Článek byl publikován v magazínu Reality v HN dne 17. března 2021