Fotky s notebookem, za kterým září azurové moře a obloha, letos hitem Instagramu nebudou. A to nejen kvůli cestovním restrikcím, kvůli kterým se Češi mohou podívat nejdál na hranice okresu. Zásadním důvodem je postoj zaměstnavatelů, kteří práci z domova svých zaměstnanců na chuť nepřišli.

První náznaky se objevily už loni, když z analýzy poradenské společnosti Moore Czech Republic vyplynulo, že za dva měsíce práce z domova klesla produktivita o třicet procent. Valné mínění o práci z domu nemá ani šéf Hospodářské komory Vladimír Dlouhý, který se nechal slyšet, že home office je vlastně placená dovolená.

Zprávy ze zahraničí byly k home officu milostivější. Alespoň v minulém roce z mnoha průzkumů vyplynulo, že jsou zaměstnanci doma nejen spokojenější, ale také výrazně produktivnější a méně lelkují. Nakonec se ovšem ukázalo, že ani na západ od českých hranic všichni šéfové home office neuznávají. Jako první vyzvali alespoň k částečnému návratu do práce šéfové velkých investičních bank JPMorgan a Goldman Sachs. Šéf Goldman Sachs David Solomon i dnes tvrdí, že práce z domova se nemůže stát novým normálem a neodpovídá pracovní kultuře investiční banky.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 60 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Proč ji potřebujeme?

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste se mohli k článku kdykoli vrátit a nemuseli jej platit znovu. Pokud již u nás účet máte, přihlaste se.

Potřebujeme e-mailovou adresu, na kterou pošleme potvrzení o platbě.

Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

Vyberte si způsob platby kliknutím na požadovanou ikonu:

Platba kartou

Rychlá online platba

Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Komentáře ke článku

Julián Ededy 01.03.2021 11:24
S komentarom pani Hrstkovej naprosto suhlasim. Sam prevazne na home office posobim uz X rokov a teda nie len z donutenia skrz Covid-19. Je to moja vlastna volba, o ktorej som ale v minulosti vzdy musel presviedcat zamestnavatela, pricom velmi rychlo zistil, ze moja efektivita je naopak vyssia, ako v klasickej kancelarii. Odburali sa tym totiz nezmyselne siahodlhe debaty v open space, ktore v mnoha pripadoch neboli az tak prinosne a naopak permanentne riesenie vsetkeho vsetkymi, vdaka "super vychytavke" zdielaneho priestoru, je z hladiska nakladov naprosto neekonomicke. Ked som podnikal, sam som si prave preto ziadnu kancelariu neprenajimal, kedze doma som proste vzdy omnoho produktivnejsi a efektivnejsi. Kym zamestnavatel ma vzdy platil len za 8 hodin, na home office som pracoval omnoho viac casu, v priemere 10 a viac hodin denne a este s vacsou sustredenostou a teda aj s vacsim prinosom pre firmu. A prave preto ma podobne komentara pana Dlouheho, vedia naoazaj pobavit. Na mieste je naopak sebareflexivne zhodnotenie efketivity prace ludi vo firme a nastavenie adekvatneho vyuzitia vyhod home officu a nasledneho ocenenia tych, co su vdaka nemu pre firmu prinosom. Clovek naopak musi obhajovat to, ze vlastne prebera na seba mnoho nezanedbatelnych nakladov firmy a je pre firmu prinosnejsim ako banda vysedavacov a kecalkov v kancelariach, s 5 kavickami len za doobedie, na ucet firmy. Pre mna je apriori odmietavy postoj home office len nelichotivou vizitkou managera, ktory tym odhaluje svoju nekompetentnost, neefektivitu a nezrelost, pokial si nedokaze nastavit procesy aj na dialku. Sam som vo svojom time home office vo velkom podporoval a dokazal si zmanagovat ludi na dialku tak, aby ich praca bola efektivna. Nevravim, ze je vhodna pre kazdu poziciu a nevravim, ze je vsespasna. Osobny kontakt je v mnohych pripadoch nenahraditelny. No, odmietanie home office za kazdu cenu, lebo manager sa nedokaze prisposobit potrebam svojho timu, len odkryva fakt, ze manaager nepochopil svoju rolu. Ten kto sa ma prisposobit timu je on, nie cely tim jemu! Casy autoritativneho managementu by mali byt nastastie uz minulostou...su totiz v managerskych skills prezitkom. Sam sa venujem rozvoju a vzdelavaniu managerov aj v tejto oblasti a preto viem, ze bohuzial v pochopeni tejto potrebnej zmeny pristupu, v strednej a vychodnej Europe pokulhavame. Moderny manager 21. storocia vie totiz vyuzit home office vo svoj prospech...
Tomas Rehak 01.03.2021 08:19
Používat takové populistické termíny jako "zaměstnavatelům nevoní" a pak v článku psát o kontrole, atd., to je opravdu rétorika jak z nějakého levicového média. Stojím si za tím, že onsite práci v týmu nic nenahradí, to ze mě nedělá nějakého předpotopního blbečka. Protože pokud je remote opravdu tak super, tak co je pak špatného na remote výuce? Ha?
Newsletter

Týden v komentářích HN

Máte zájem o informace v širších souvislostech?

Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru