Největší tuzemský internetový obchod Alza.cz loni podle předběžných výsledků zvýšil meziročně obrat o 28 procent na rekordních 37,3 miliardy korun bez DPH. Podobným tempem rostl loni i čistý zisk, přesnou výši firma neuvedla. Počet zákazníků se rozrostl téměř na pět milionů.

Alza rostla ve všech zemích, kde působí. V Česku zaznamenala růst o 23 procent, na Slovensku 36 procent a v Maďarsku 27. V Rakousku a Německu vyrostla o 250 procent.

Zásadním se během pandemie ukázalo rozhodnutí intenzivně budovat síť samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které umožňují bezpečné vyzvednutí objednávek. E-shop během roku jejich počet více než ztrojnásobil na 700.

V roce 2020 pokořilo 15 specializovaných segmentů miliardovou hranici. Mobilní telefony přesáhly obrat čtyři miliardy korun, těsně pod touto úrovní skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a mobilní telefony. Mezi nové miliardové segmenty se zařadily kosmetika a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. "Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s tržbami 292,5 milionu korun a 119 715 objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za sekundu," dodal ředitel marketingu Jan Sadílek.

Podle místopředsedy představenstva Tomáše Havryluka chce společnost do pěti let působit minimálně v deseti zemích EU.

Loni díky koronaviru se dařilo i dalším e-shopům. Celý trh vzrostl o čtvrtinu téměř na 200 miliard korun a počet e-shopů na českém trhu se zvýšil o 2900 na 49 500. Například internetový prodejce parfémů a kosmetiky Notino, který nepůsobí jen v ČR, loni zvýšil obrat o 42 procent na 14,5 miliardy korun, největší prodejce spodního prádla Astratex rostl o pětinu na více než 800 milionů korun.

Alza vznikla v roce 1994. V současné době ji vlastní skupina investorů, kteří ji ovládají přes holdingovou společnost L.S. Investments Limited. V současnosti zaměstnává přes 3000 lidí a letos chce jen v kancelářích jejich počet zvýšit nejméně o 200.