Pandemie koronaviru tvrdě zasáhla prodej nových osobních aut, v zemích Evropské unie klesl téměř o čtvrtinu. Evropské sdružení výrobců automobilů vyčíslilo propad na rekordních 23,7 procenta, v unijních zemích se prodalo 9,94 milionu vozů. V Česku propad přesáhl 18 procent. Koncem roku už ale prodej meziročně rostl. Škoda Auto loni dokázala zvýšit podíl na trhu.

Ve srovnání s předchozím rokem se v unii prodalo o tři miliony vozů méně. Procentní poklesy byly všude dvouciferné. Z velkých trhů zaznamenalo nejvýraznější propad Španělsko (minus 32,3 procenta), dále Itálie (27,9 procenta) a Francie (25,5 procenta). Německo vykázalo pokles počtu registrací nových aut o 19,1 procenta.

Za prosinec klesl prodej nových osobních aut meziročně o 3,3 procenta na 1,03 milionu aut. Čtyři největší automobilové trhy vykázaly odlišné výsledky. Ve Francii a ve Španělsku byl pokles dvouciferný (minus 14,9 a minus 11,8 procenta). Německo ohlásilo nárůst o 9,9 procenta. Ve Španělsku se meziročně registroval zhruba stejný počet vozů jako před rokem.

Elektro z Číny

Čínská automobilka Geely uzavřela dohodu s technologickou firmou Tencent, budou vyvíjet chytré palubní desky a testovat samořízená auta. Partnerství s čínským gigantem Tencent, který investuje do výrobců elektromobilů, jako je americká Tesla nebo její čínská konkurence Nio, je třetím svazkem, jejž Geely v poslední době s technologickými společnostmi uzavřela. S čínskou internetovou firmou Baidu bude vyrábět elektroauta, spolupracovat bude i s tchajwanským dodavatelem elektroniky Foxconn.

V Česku se prodej nových osobních aut podle Evropského sdružení výrobců v prosinci meziročně zvýšil o 8,7 procenta na 20 333 vozů. Od ledna do prosince prodej o 18,8 procenta klesl a činil 202 971 vozů.

Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, zvýšila v unijních zemích v prosinci meziročně prodej o 8,4 procenta na 53 695 vozů. Za celý rok jí ale prodej o 14,9 procenta klesl a dosáhl 557 999 vozů. Podíl značky na unijním trhu se za loňský rok zvýšil na 5,6 procenta z pěti procent v roce předchozím.

Podobné vylepšení tržního podílu jako Škodě se povedlo jen automobilkám BMW a Toyota, poznamenal partner společnosti EY Petr Knap. Největší meziroční propad trhu loni zažilo Chorvatsko, téměř o 43 procent, nejmenší naopak byl v Dánsku, zhruba o 12 procent. Mimo unii si nejlépe vedl elektrifikovaný trh v Norsku s poklesem jen o 0,7 procenta.

"Je otázka, jak velkým omezením dodávek projdou výrobci letos, kdy je zřejmě bude výrazně omezovat nedostatek polovodičů, kterých potřebují 50 až 150 do každého auta. Vyhlídky na výraznější růst sráží předpokládaná pokračující omezení v ekonomice i narušení dodávek," uvedl Knap.

I přes zlepšená čísla výroby a prodeje aut ve druhém pololetí, kdy především léto přineslo určité příznivé okamžiky v automobilovém průmyslu, celý rok podle Adama Szaba ze společnosti Driveto ukázal obrovské rezervy tradičních způsobů pořízení auta a urychlil změnu chování mezi zákazníky.

"Nejistota z dopadů covidu-19 na ekonomiku a životy firem, podnikatelů i fyzických osob nahrála novým cestám pořízení aut. Sledujeme, jak moc sílila potřeba lidí a firem snížit potenciální riziko zadlužení nebo dlouhodobých závazků. I přes potřebu jezdit jen málo zákazníků vytáhlo peněženku a nabídlo za auto našetřené peníze," podotkl Szabo.