Elektronické dálniční známky měly zjednodušit řidičům v Česku život. Místo toho způsobují řadě z nich značné problémy. Už desítky lidí přišly v posledních týdnech o peníze, když si známku kupovaly. Řidiči si například spletli písmeno při vyplňování registrační značky, chybu dostatečně včas neopravili a na opravu či vrácení peněz nemají nárok. Je to další komplikace spojená s přechodem na nový systém elektronických dálničních známek, který od ledna nahradil původní, papírové viněty. Systém měl skoncovat s byrokracií a přinést úspory, to se ale v mnoha ohledech stále nedaří. Potíže ho provází už od výběrového řízení na jeho vybudování.

Právě chyby lidí při zadávání značky jsou největším problémem, se kterým se potýká správce celého systému − státní podnik Cendis. "Pokud si lidé při koupi přes e-shop nastaví začátek platnosti e-známky,ihned', není bohužel možné chyby opravit," vysvětluje mluvčí Cendisu Martin Opatrný. Stát se podle něj tímto chrání proti tomu, aby podvodníci známku kupovali, několik dní s ní jezdili a následně ji vraceli.

Změnu registrační značky dnes mohou provést pouze lidé, kteří si známku koupí s předstihem na internetu. Než jim začne platit, mohou údaje upravit. Stejnou možnost ale nemají ti, kteří si vinětu pořizují na České poště či benzinové stanici. Na změny mají nanejvýš 15 minut. Kdo chybu ve lhůtě neopraví, peníze mu propadnou. To se stalo třeba Maye Maškové z Mníšku pod Brdy. Známku pro rok 2021 si koupila už 12. prosince: "Od té doby jsem třikrát kontaktovala provozovatele systému s prosbou o možnost opravy." Nakonec se stejně jako jí podobní dozvěděla, že značku změnit nemůže, a jelikož se na známky nevztahuje spotřebitelský zákon, nemůže žádat ani o vrácení peněz. Roční známka stojí 1500 korun, měsíční 440 korun a desetidenní 310 korun. Stejně jako loni.

Podobných případů rychle přibývá, proto se Cendis rozhodl o víkendu změnit přístup. Maškové napsal, že jí peníze vrátí. Podobně bude postupovat i u dalších lidí, kteří udělali chybu a známka jim ještě nezačala platit. Očekává se, že chybujících bude řádově více než teď. K pondělku se v Česku prodalo 374 tisíc známek. Za celý rok to podle odhadů bude šest až sedm milionů.

Nejvíce chyb vzniká právě na poštách a benzinových stanicích, kde si viněty kupuje přibližně pětina lidí. Zatímco na internetu musí řidič zadat registrační značku dvakrát, na kamenných pobočkách údaje zpravidla diktuje. "Školíme proto naše zaměstnance, aby nabádali klienty k tomu, aby si po sobě údaje několikrát zkontrolovali," říká mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

V příštích dnech se má systém změnit a na poštách přibudou formuláře, které budou lidé sami vyplňovat. To vše jde ale proti původnímu záměru digitalizace známek, který měl systém především zjednodušit a zlevnit. "Digitalizace není o tom, že něco zaplatíte přes internet. Přidaná hodnota je v automatizaci procesů a ve zjednodušení. To se v tomto případě i u některých dalších projektů státu nedaří," říká zakladatel projektu Hlídač státu Michal Bláha, který se elektronickým dálničním známkám dlouhodobě věnuje.

Podle Bláhy se stát sice zbavil papírových kuponů, nezbavil se ale papírového myšlení. Kritizuje především kontrolu známek. Ta se s nástupem nového systému příliš nezměnila. Neplatiče musí na dálnici zastavit policie či celní správa, aby ho mohla pokutovat. V jiných státech mají kontrolu na starosti radary, které auto bez kuponu nahlásí a majiteli přijde pokuta poštou. Tento způsob kontroly je podle Bláhy efektivnější a ušetřil by desítky milionů.

Nový systém byl už loni kritizován především kvůli jeho plánované ceně. Poté co loni v lednu Hlídač státu varoval, že elektronické dálniční známky mohou vyjít dráž než ty papírové, stát zrušil původní výběrové řízení na dodavatele a provozovatele IT systému za 401 milionů korun. Tím měla být společnost Asseco Central Europe.

Zhruba šest desítek IT expertů se v lednu zúčastnilo dvoudenního hackathonu, během kterého naprogramovali vlastní systém, aby ukázali, jak přemrštěná cena je. Stát ho sice nevyužil, podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) však posloužil jako inspirace. Zavedení elektronických dálničních známek včetně všech součástí a kontrolních mechanismů podle něj nakonec stálo 309 milionů. Původně měl stát zaplatit 401 milionů jen za vybudování a provoz e-shopu. Ten byl spuštěn 1. prosince a hned první den na několik hodin zamrzl.