Moderní evropské dějiny, ty neblahé dějiny 20. století, rozdělila Osvětim. Jsou dějiny před Osvětimí a jsou dějiny po ní. V Osvětimi, tam leží tektonický zlom, tam byla překročena mez a odehrálo se něco dosud nepředstavitelného…
Znovu a znovu si klademe otázku, jak to bylo vůbec možné?! Daly se záměry nacistů předvídat a dalo se jim zabránit? Vždyť Německo nebylo nějakou nekulturní zemí, bylo součástí evropské kultury a civilizace. Mělo velkého Goetha, humanistu Herdera, mělo ale také Nietzscheho, filozofa, který ohlásil smrt Boha. A mělo také Richarda Wagnera, velkého skladatele, ale také antisemitu!
Fašismus infiltroval celou Evropu, ale v té nejhorší formě se nakonec prosadil v Německu. Nacismus je německá vina, holokaust je pak důsledek nacistické ideologie a nenávisti. Osvětim nebyla jen záležitostí individuálního sadismu několika zvrácených jedinců, na Osvětim je třeba pohlížet jako na systém a společenský fenomén. Tony Judt v eseji věnovaném Primo Levimu říká jasně, že "Osvětim nelze izolovat od okolního světa, jako by šlo o černou díru". Ano, jsou zde další souvislosti, Osvětim je součástí celých evropských dějin.
Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:
- Mobilní aplikaci HN
- Web bez reklam
- Odemykání obsahu pro přátele
- On-line archiv od roku 1995
- a mnoho dalšího...
Týden v komentářích HN
Máte zájem o informace v širších souvislostech?
Každý pátek dopoledne od nás dostanete výběr komentářů, které se během týdne objevily v Hospodářských novinách. Těšit se můžete na texty Petra Honzejka, předního ekonoma Tomáše Sedláčka, kardiologa Josefa Veselky a dalších. Výběr pro vás připravuje Jan Kubita.
Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem příjmu newsletteru. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.
Přihlásit se k odběru