Ve vývojovém centru SAP Labs se během čtvrt století existence posunuli od lokalizace softwaru k vývoji vyspělých technologií a řešení SAP S/4HANA, které používají firmy po celém světě.

Brněnskou pobočku celosvětové sítě laboratoří SAP vede Martin Janáček, letos jmenovaný viceprezidentem vývoje inovací pro aplikace SAP z oblastí financí, controllingu, logistiky a výroby. Pandemie podle něho zvýraznila nutnost digitalizace a využívání vzdáleného přístupu.

Brněnská pobočka SAP Labs letos slaví 25. výročí. Můžete stručně popsat hlavní milníky?

V Brně jsme vznikli v roce 1995 a tehdejší první zaměstnanci se věnovali lokalizaci softwaru pro Česko a Slovensko. O tři roky později vzniklo vývojové centrum pro finanční aplikace a později pro údržbu softwaru. V roce 2007 jsme se přestěhovali do Spielberk Office Parku na Holandské, kde jsme doteď. V roce 2016 jsme získali status SAP Labs a vznikl také tým pro vývoj Fiori aplikací. O rok později se přidal další nový tým pro vývoj finančních aplikací. V roce 2019 jsme na Holandské otevřeli krásné zrekonstruované kanceláře a letos jsme investovali do nového patra. Zatím jsme si jej ale kvůli pandemii bohužel moc neužili.

Sám jste v SAP už téměř 20 let, větší část existence brněnské pobočky. Ačkoliv jste původem z Brna, v Brně jste nezačínal…

Do SAP jsem nastoupil po dokončení studia na Provozně-ekonomické fakultě Mendelovy univerzity. Začínal jsem v německé centrále ve Walldorfu jako vývojář produktu pro konsolidaci účetní závěrky, který dodnes používají největší světové koncerny. V Německu jsem strávil 18 měsíců, během nichž jsem dobře poznal jedinečnou kulturu SAP a také spoustu schopných a zajímavých lidí. Podobným 18měsíčním programem prošlo tehdy asi 25 lidí. Většina z nich je stále v brněnském SAP a spoluvytváří jeho současnou podobu na expertních či manažerských pozicích.

Co přesně znamenalo pro pobočku získání statusu SAP Labs?

Před rokem 2016 jsme byli vývojové centrum se zhruba 130 zaměstnanci. Získáním statusu SAP Labs jsme se stali součástí celosvětové sítě 20 strategických vývojových poboček. Dnes můžeme tento milník hodnotit jako opravdu zlomový. Máme téměř 400 zaměstnanců, investovali jsme do kompletní rekonstrukce kanceláří a pracujeme na nových a zajímavých projektech. V rámci SAP Labs Network navíc spolupracujeme s kolegy z celého světa.

Letos jste se stal prvním brněnským viceprezidentem SAP. Jak zvládáte kombinovat obě role?

V oddělení Application Innovation Services, jehož jsem od května viceprezidentem, pracuji už několik let, takže tým i náplň práce dobře znám. Pozice však přinesla nové možnosti. Mohu díky ní lépe propagovat schopnosti a zkušenosti brněnských kolegů a celkově zviditelňovat Česko v zahraničí. Kombinovat obě role je časově náročné, ale na druhou stranu se výborně doplňují.

Na čem přesně vývojáři v Brně pracují?

V Brně vyvíjíme, lokalizujeme a udržujeme ERP řešení SAP S/4HANA využívané zákazníky po celém světě. Kombinujeme vědomosti a zkušenosti kolegů, kteří jsou s námi již od založení pobočky, s agilitou a znalostí cloudových produktů nových kolegů. Konkrétně pracujeme například na novém uživatelském rozhraní SAP Fiori pro SAP S/4HANA, nebo na různých produktech z oblastí účetnictví a finančního controllingu. Řešení SAP S/4HANA využívá celosvětově více než 15 tisíc firem a většina z nich i pro finance. Mezi českými zákazníky jsou mimo jiné třeba Škoda Auto, Košík.cz nebo Linet.

Jak se vám pracuje v dlouhodobém režimu práce z domova a jak svůj tým motivujete na dálku?

Od března jsme v podstatě neustále na home office. Na produktivitě to znát není, jelikož jsme na vzdálený způsob práce zvyklí. Úplně jednoduché to ale samozřejmě není, proto se teď snažíme víc dbát o mentální zdraví a pohodu našich zaměstnanců. Řízení lidí a motivace na dálku jsou především o dobré komunikaci a nahrazování jinak běžného kontaktu.

Jak podle vás globální pandemie do budoucna ovlivní oblast informačních systémů a ERP?

Myslím si, že teď uvidíme mnohem rychlejší přechod společností na cloudová řešení. Pandemie totiž ukázala všem, že důkladná digitalizace a vzdálený přístup je nutnost dnešní doby. Sám například vidím, o kolik je elektronický oběh dokumentů jednodušší než tisknout a podepisovat dokumenty ručně. A jsem vděčný, že technologie dokážou náš život tak moc zjednodušit a že se na jejich vývoji v Brně podílíme.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin ICT revue.

Související