Dánský námořní dopravce A.P. Moller-Maersk navzdory dopadům koronaviru zvýšil ve třetím čtvrtletí zisk před úroky, daní a odpisy (EBITDA) o 39 procent na 2,3 miliardy dolarů (zhruba 51 miliard Kč). To je lepší výsledek, než se čekalo. Podnik těžil z vyšších přepravních sazeb a také z levnější ropy. Firma je největším kontejnerovým dopravcem po moři a její hospodářské výsledky jsou považovány za ukazatel vývoje globálního obchodu. Tržby nicméně především vinou koronaviru a s ním spojeného nižšího objemu dopravy klesly o 1,4 procenta na 9,9 miliardy dolarů (více než 220 miliard Kč). Generální ředitel Sören Skou uvedl, že pandemie nadále ovlivňuje světové dodavatelské řetězce a tato vysoká míra nejistoty přetrvá i v příštích čtvrtletích. Očekává se, že globální kontejnerová doprava se letos sníží o čtyři až pět procent. Maersk sídlí v Kodani a spadá pod něj asi pětina světové flotily využívané pro lodní přepravu. Působí ve 130 zemích a zaměstnává zhruba 80 tisíc lidí.
Krize v Rudém moři dopadne omezeně i na český průmysl a spotřebitele
Poté co se na začátku roku 2023 ceny námořní dopravy vrátily na dlouhodobý „předcovidový“ normál, toto téma znovu ožívá v souvislosti s napětím na Blízkém východě, konkrétně s útoky jemenských povstalců na lodě. Jaké z toho mohou plynout...
Komentář
5. 2. 2024 ▪ 2 min. čtení