S dalším rozvojem vodních cest počítá i European Green Deal, říká expert na vodní dopravu a poradce prezidenta ČR Petr Forman. Zastánce plavebního koridoru Odra−Dunaj tvrdí, že jde o součást evropské dopravní revoluce, a všechnu kritiku odmítá jako neodůvodněnou.

HN: Dává ještě vůbec celé dílo i bez propojení na Labe smysl?

Samozřejmě dává. Zůstává totiž propojení sever−jih, tedy koridor Skandinávie− Jadran, který Evropa postrádá. Nebyl bych ale rád, aby labská větev zmizela i z územní rezervy. Pokud k tomu dojde, už nikdy nebude, protože to území se zastaví. Fakt však je, že tato část je finančně nejnáročnější, protože představuje asi polovinu předpokládaných nákladů celého díla, což je zhruba 600 miliard korun.

HN: Podle expertů Ostravské univerzity i dalších akademiků oderská větev zničí cenná území na severu Moravy. Třeba kvůli možnému odvodnění Vrbického či Kališova jezera a zničení meandrů, právě jako důsledek vybudování kanálu.

Zbývá vám ještě 80 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se