Žijeme v éře dynamicky se rozvíjející e-commerce, která nám umožňuje pořizovat si širokou paletu zboží a služeb z pohodlí domova. Už to není jen elektronika, oděvy nebo potraviny, ale ve stále větší míře i finanční služby. Technologie pronikají do světa peněz a nejrůznější start-upy a inovátoři nutí měnit přístup i značně konzervativní instituce, jakými jsou banky či pojišťovny.

Společný jmenovatel je jasný: služby zvyšující komfort, poskytované na dálku − on-line. Ať už jde o platby, peněžní účty, půjčky, spoření či pojištění, člověk má stále širší možnosti − jen vzít do ruky mobil nebo sednout k počítači. Ve světě financí ovšem více než kde jinde vyvstává potřeba zákazníka identifikovat a jeho totožnost ověřit. Nejen proto, že jde zpravidla o dlouhodobější obchodní vztah a významnější finanční hodnoty, ale i proto, že poskytovatelé finančních služeb z velké většiny podléhají paragrafům proti praní špinavých peněz.

Současné technologie s využitím biometrie kontrolu totožnosti on-line umožňují. Je dobré zvolit řešení, které nabízí jednoduché, ale zároveň bezpečné a důvěryhodné ověření. Získaná data z identifikace lze pak bezprostředně porovnávat s databázemi odcizených dokladů, insolvenčními rejstříky a dalšími externími zdroji. Požadavek na fyzické ověření lze vyřešit využitím takzvané převzaté identity − v české praxi k tomu účelu může posloužit chystané BankID.

Vedle alternativ, které jsou náročné na instalaci a provozní náklady, jsou dnes na trhu i řešení poskytovaná formou on-line služby. Jejich zavedení je rychlé, protože k připojení stačí jedna URL adresa, zatímco na druhé je vzápětí k dispozici výsledek se získanými daty, včetně potvrzení identity zákazníka. Takovou službu mohou využít společnosti všech druhů a velikostí. Zatímco provoz je nenáročný, přínosy jsou značné.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin ICT revue.