Výzkum Hospodářských novin, který hodnotí zdraví a kvalitu služeb tuzemských bankovních a pojišťovacích domů, zná už podvanácté své vítěze.

Titul Nejlepší banka roku 2020 získala ČSOB. Uspěla především kvůli tomu, že se jí podařilo vylepšit své výsledky v kritériích, která se hodnotí z pohledu klienta. Stala se proto rovněž Klientsky nejpřívětivější bankou. Mimo jiné omezila poplatky, které banky klientům účtují, například za předčasné splacení úvěru nebo když se zpozdí se splácením půjčky. Banka také za poslední dva roky udělala velký skok v komunikaci s klienty. Zatímco před dvěma lety v ní byla předposlední, letos skončila druhá.

Stejně důležité jako to klientské, je i hodnocení z pohledu akcionáře. Jedním z klíčových parametrů je návratnost vlastního kapitálu, což je schopnost banky vytvářet zisk k poměru investovaných peněz. ČSOB byla v tomto směru s 33 procenty druhá, lepší výsledky vykázala jen Fio banka s 55procentním podílem. Celkovému vítězi se vedlo i v dalších ekonomických ukazatelích, jako jsou poměr mezi náklady a ziskem, kvalita aktiv a podíl na trhu, kde se ČSOB zlepšila v úvěrech.

Jak se hodnotilo

◼ Banky i pojišťovny byly hodnoceny z pohledu klienta a akcionáře. Oba měly ve výsledku stejnou váhu.
◼ Klientsky byly u bank nejdůležitějšími kritérii náklady na vedení účtu, u pojišťoven zase výše pojistného. Hodnotila se i šíře produktů a služeb či komunikace s klienty. Výzkumníci například vůči bankám a pojišťovnám opakovaně vystupovali jako fiktivní klienti, a hodnocena tak byla kvalita a vstřícnost vyřízení hovoru či e-mailu.
◼ Největší váhou mezi ekonomickými ukazateli byla u obou typů domů návratnost kapitálu a nákladovost – poměr mezi náklady a ziskem.

"Obecně lze říci, že vyhrává ten, kdo má nadprůměrné výsledky ve většině měřených kategorií, nikoli jen v jedné," říká David Pavlát z agentury Datank, která analytický průzkum prováděla na základě tvrdých dat, shromážděných z webových stránek, sazebníků či výročních zpráv. Výsledek tedy nevychází ze subjektivního hodnocení odborníků.

ČSOB si tak odnesla první cenu i navzdory tomu, že v kategorii, v níž hraje roli výše nákladů na vedení účtu, skončila předposlední. V tomto směru si pohoršila i Air Bank, která vloni celkově vyhrála. Bance z finanční skupiny PPF uškodilo také jarní snížení úroků na spořicích účtech a zrušení úročení na běžném účtu kvůli dopadům epidemie koronaviru. Ještě více ale dokázala vylepšit svou komunikaci s klienty, a nakonec si tak pohoršila jen o jedno místo a skončila druhá. Třetí byla Moneta Money Bank.

Výsledky letošního ročníku ovlivnily kroky ČNB, která reagovala na ekonomickou krizi způsobenou pandemií koronaviru. A to tím, že snížila základní úrokové sazby, což následně ovlivnilo celý trh. "Své úroky z vkladů více snižovaly nové, menší banky, které je měly dlouhodobě vysoké a jejich zanechání v původní výši by je ekonomicky poškodilo. Velké tradiční banky tento efekt nepostihl, jejich sazby byly i předtím velmi nízké," dodává Pavlát.

Koronakrize se naopak nepropsala do akcionářského pohledu, protože hodnocení vychází z hospodářských výsledků v roce 2019. Změny lze očekávat příští rok.

DÁLE SI PŘEČTĚTE

Kriz nás zasáhne se zpožděním, říká v rozhovoru pro HN šéf České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát.

Podle generálního ředitele Kooperativy Martina Diviše pandemie koronaviru urychlila digitalizaci pojišťovacího trhu.

Pro šéfa Generali České pojišťovny Romana Juráše byl letošní rok "asi nejtěžší, jaký jsme kdy zažili."

Banky a pojišťovny mají být součástí klíčových reforem, píše v komentáři pro HN výkonný ředitel České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

S úvěry pomůžeme. Nečekáme, že lidé budou mít problémy splácet, říká člen představenstva skupiny ČSOB Jan Sadil.

Nejvýhodnější účty nabízejí menší bankovní domy, vychází to z jejich cenového srovnání v rámci soutěže Nej banka.

Mezi pojišťovnami se Nejlepší životní pojišťovnou 2020 stala Kooperativa, která nad ostatními vyniká šíří nabídky pojistných produktů, služeb a také celkovou dostupností pro své zákazníky, se kterými se nově naučila jednat i virtuálně. K úspěchu v těchto kategoriích jí výrazně napomohla digitalizace procesů, jež letos výrazně urychlila koronakrize. "Dneska víme, že jsme schopni stoprocentně fungovat on-line. Kdyby mi to někdo řekl začátkem roku, považoval bych ho za blázna," sdělil HN šéf pojišťovny Martin Diviš.

O něco hůře si pojišťovací dům vedl v oblasti, která se zabývala výší pojistného, kde skončila předposlední. Díky svému podílu na běžně placeném životním pojištění a nízkému investičnímu riziku však naopak zabodovala v ekonomických kritériích.

Jako Nejlepší neživotní pojišťovnou roku pak byla vyhodnocena Generali Česká pojišťovna, která vznikla v prosinci minulého roku sloučením Generali a České pojišťovny − loňského vítěze v této kategorii. I díky tomu, že Generali absorbovala většinu produktů České pojišťovny, se letos stal již sloučený podnik také Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovnou, a to i díky šíři jejích služeb − pojišťovna má v Česku nejhustší pobočkovou síť. A jasně vévodila i v ekonomických kritériích.

Výsledky výzkumu HN vyhlašují ve spolupráci s partnery projektu, kterými jsou DRFG, ChytryHonza.cz a Sparkasse Oberlausitz-Niederschlesien. Odbornými partnery průzkumu jsou Česká bankovní asociace a Česká asociace pojišťoven.

Výzkum posuzoval 14 bank a 15 pojišťoven − 14 v kategorii neživotního pojištění a devět v životním pojištění.

Newsletter

Byznys podle HN

Nechcete, aby vám uniklo to nejdůležitější?

Pro naše čtenáře připravujeme každý týden newsletter o byznysu a finančních trzích. Stačí zde zadat svůj email a každý pátek od nás dostanete souhrn událostí, které byste neměli minout. A přidáme osobní tipy čtyř osobností newsroomu Hospodářských novin. Píše Martin Jašminský, Luděk Vainert, Luboš Kreč a Petr Kain.

Přihlášením se k odběru newsletteru souhlasíte se zpracováním osobních údajů a zasíláním obchodních sdělení, více informací ZDE. Z odběru se můžete kdykoli odhlásit.

Přihlásit se k odběru